Hvem er best på sosiale medier i landet her?
Jeg får ofte spørsmål om gode, eksempler på norske bedrifter og organisasjoner som er gode sosialt – f.eks på Facebook. I dag var jeg tilstede på Social Media Awards under Social Media Days på Aker Brygge, og byr derfor på alle de nominerte, rykende ferske flinkisene derfra.
Det var god bredde og variasjon på årets nominerte til Social Media Awards, så her burde det være inspirasjon for de fleste bransjer, bedrifter og organisasjoner. Vinnerne hører vi mye om i media, mens de nominerte kan være vel så nyttig for mange av oss. Jeg har derfor listet alle og uthevet vinnerne. Der relevant er det lenker:
Best på krisehåndtering i sosiale medier:
city syd (alarmen går), findus (hestkjøtt i lasagna), McDonalds (hygiene)
Best på Engasjement i sosiale medier:
#nrksport, Slutta (Helsedrektoratet), DNT ung
Best på HR/ Employer Branding:
Netlife Research, Eniro, Berg-Hansen
Best på sosial business-to-business:
Dipper, Mercedes Benz, iteo/Linkedin skolen
Beste sosiale aktivitet/kampanje:
#nrkvalg, #grønnpose, kjernekar (politiet)
Mest sosiale kundeservice:
NSB, Skandiabanken, altibox
Beste post/tweet:
Bellona (Mangler tweet), erna solberg (sildesalat), widerøe (ingen store fly)
Årets Facebookside:
Bak forsiden (aftenposten), Kragerø Resort, små grep stor forskjell, freia melesjokolade, p3morgen, småbarnsliv (gjensidige), far-far, SAS, Politihestens venner, Kreftforeningen (finalister i kursiv)
Årets sosiale wildcard:
#Kjoleforskole, Lær kidsa koding, Ylvis (The fox)
Vi gratulerer de nominerte og spesielt vinnerne, og ønsker et minst like fabelaktig sosialt 2014.
PS: Vil du sjekke Twitterfeeden fra Social Media Days for annen inspirasjon og for å se hva alle snakket om? Sjekk #smd2014
Annette
This entry was posted in Kundeservice, Markedsføring, PR / Kommunikasjon, Trender and tagged best practice, case, den sosiale weben, facebook, social media awards, social media days, sosiale medier, sosiale nettverk, twitter.