3 kjappe tips for Facebook-annonsører

Posted on


I forrige uke holdt jeg mitt første heldagskurs om Facebookannonsering for Webgruppen. Denne siden av Facebook er i rivende utvikling, så jeg ble sittende kvelden før for å være oppdatert, og likevel var jeg sikker på at mye ville være forandret om en uke. Men noen røde tråder finnes, og gjennom entusiastiske kursdeltakere fikk jeg bekreftet at jeg hadde noen enkle tips mange Facebookannonsører kan ha nytte av både nå og fremover. Her er de.

slik ser facebook-søket ut om du har graph search (bilde)

1. Få på Facebook Graph Search

Hvis ikke søkefeltet ditt ser ut som dette når du klikker i det har du det ikke.

Hvordan fikse det: Gå til kontoinnstillinger (under hjulet øverst til høyre) og bytt språk til English (US). Funket for alle kursdeltakerne, som fikk seg en aha-opplevelse. Pass på at det er US-versjonen, for en deltaker prøvde UK, og det fungerer ikke. Alt det nye kommer på originalspråket før det rulles ut til alle, så med denne enkle instillingen får du en god mulighet til å være proaktiv på det som kommer.

Hvorfor: Fordi i forbinnelse med graph search vil det komme mange spennende og svært sosiale markedsføringsmuligheter. Med markedsføring tilknyttet dette søket vil Facebook endelig kunnet ha kontekstuell markedsføring – altså markedsføring tilpasset det du ser etter. Med anbefalinger fra vennene dine innebygd. Her er det bare å følge med på utviklingen, spesielt hvis du selger produkter i kategoriene som finnes i søket (bøker, film, musikk, restauranter, spill, m.m). Selv om Facebook for øyeblikket har gått bort fra sponsede søk de eksperimenterte med, forventer vi mange andre muligheter – ikke minst for målrettet en-til-en markedsføring. Følg med, følg med!

2. Gi Facebook Power Editor en ny sjanse

Facebook Power Editor Google chromeBle du, som meg, skremt av tidlige versjoner av Facebook Power Editor? Verktøyet liknet et excel-ark og var svært lite intuitivt og brukervennlig. Bortsett fra å kunne jobbe offline var det få andre insentiver til å bruke det. Selv foretrakk jeg å jobbe i Ad Manager hvor jeg fikk se annonsene mens jeg jobbet. Etterhvert gikk jeg med på at det var lurt å ta dem inn i editoren for masse-endringer, men ellers nei. Siden da har mye skjedd. Power Editor har utviklet seg til det kraftfulle verktøyet tittelen tilsier – der brukerfordelene er langt mer tilgjengelige. Blant annet har du mye mer kontroll på hvor du vil at annonsene skal vises på Facebook, spennende målrettingsmuligheter, og mulighet for å administrer siden og annonsene i samme grensesnitt, for å nevne noen.

Hvordan? Last ned Facebook Power Editor plugin via Google Chrome, som er nettleseren å bruke for denne appen. Editor er nå så integrert i Ads Manager at den er tilgjengelig i selve Ads Manager menyen – du kan bevege deg sømløst mellom dem.

PS: Om du syns Power Editor likevel blir litt komplekst – så bruk Ads Manager, som gradivis arver mulighetene fra Power Editor ettersom de blir «main stream». Ikke bruk boost post eller side inne i sidens grensesnitt. Det gir lite kontroll og enda mindre læring (data), og burde kun brukes av sporadisk annonserende amatører.

3. Facebook prioriterer Facebook, så hold annonseringen innenfor

eksempel promo-innlegg med ext lenke iFacebook vil at vi alle skal tilbringe mest mulig tid på Facebook. Derfor har de gjort det mye mer kostnadseffektivt og med mange flere nye muligheter til å promotere innhold på Facebook. Mens domene-annonser (annonser som lenker til ekstern webside) blir dyrere og dyrere og dårligere og dårligere, blir alle former for markedsføring av innhold på Facebook bare bedre og bedre. Nye videoannonser, apps, sponsede hendelser og like-annonser, for å nevne noen, får større formater og mange flere muligheter som jeg skal ta for meg i en kommende bloggpost, blir domeneannonsene tilsynelatnede forvist til mikroformat i høyrefeltet. Prioriter derfor alltid å markedsføre Facebookinnhold, og lenk heller ut fra innholdet i innlegget du promoterer (se eksempel).

Og husk, som alltid (fritt oversatt og oppdatert fra David Ogilvys kjente utsagn: Facebookbrukeren er ikke en idiot. Det er din søster, onkel eller beste venn. Lag annonser du selv ville like å motta på Facebook.

Ha en sosial uke!

Annette

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s