Overvåkning via Google – ganske enkelt det også

Posted on Updated on


Jeg har tidligere skrevet et innlegg om overvåkning på Facebook. Nå kommer et innlegg om hvordan vi kan gjøre mye av det samme på Google, bare at vi da overvåker andre deler av «sosiale medier sfæren».

Gå inn på Google.no. Skriv inn ordet eller frasene du ønsker å overvåke. Typiske ord man bør ha kontroll på er merkenavn og produktnavn, både for seg selv og for sine konkurrenter. I eksemplene under har jeg benyttet mitt firmas navn: Webgruppen

Slik ser et standardsøk ut på Google

Slik ser et standardsøk ut, og er sikkert allment kjent. Men vent … se på venstre side. Se nøye så finner du en rød sirkel på bildet over. En sirkel som avslører en dropdown meny med «mer». Trykk på den 😉

Klikk på "mer" og menyen utvider seg ...Med ett oppdager du at menyen utvider seg, og gir deg viktige søkealternativer som f.eks. Nyheter, Blogger og Diskusjoner.

Hvis du klikker på disse alternativene blir Google-søket sortert. Hvis du vil vite hva som sies om deg i blogger, så finner du det. Eller hva som er siste nytt i nyhetene om deg og dere. Men det visste du kanskje allerede?

Personlig er det som oftest diskusjonsgruppene som gir meg mest via Googles verktøy, fordi diskusjonsgruppene gjerne er uteglemt i mye annen sosiale medier overvåkning.

Paradokset er at bare «VG debatt» alene trolig har flere aktive bidragsytere enn Twitter. Likevel, det er nisje-forumene som jeg finner mest interessante. Hver enkelt bransje eller interesseområde har gjerne sine nisje-forum.

Finnes slike forum for din bedrift, er de sannsynligvis enda viktigere å vite om, og kanskje engasjere seg i, enn f.eks. Twitter. Det må man vurdere fra sak til sak, men via Google snapper du altså opp det meste.


Enda flere søkefunksjoner og sorteringsmuligheter finnes på Google, bare man ser nøye etter.Men Googles sorteringsfunksjoner stopper ikke der. Ved å klikke på knappen «Flere søkefunksjoner» (markert med rød sirkel i bildet til venstre), så kan du stille inn søket ditt i forhold til tid også. Hva har skjedd det siste døgnet eller den siste uken?

Det er ikke lenger slik at Google bruker 3-4 uker på å indeksere sider. Det vil si for de som benytter seg av standardverktøy, som WordPress, blogspot, Twitter osv. så indekserer Google de nye tingene ganske fort.

Twitter går nok fortsatt for fort til at Google er det beste verktøy for overvåkning med tanke på å aktivt engasjere seg og retweete. Da er fortsatt Twitter eller Twitter-spesifikke verktøy best. Men skal du bare overvåke, og du har rom for å få oppdateringer på daglig basis eller ukesbasis, ja da er Google tingen for deg. Og som vanlig med Google – det er gratis.

Men det stopper ikke der… Har du hørt om Google Alerts?

Vil du heller vil ha ting sendt til deg på email, med jevne mellomrom, når noe skjer som kanskje kan interessere deg? Da har vi Google Alerts. Datamaterialet til Google Alerts ser ut som om det er det samme som for Google vist over, men ved at du i praksis setter opp et personlig og detaljert søk, så sender Google deg oppdateringer om hva som er nytt, direkte til din email. Ganske bedagelig egentlig.

Du kan få Google til å sende deg egne email med de oppdateringene du trenger for å være oppdatert.

På bildet over har jeg valgt søkeord Webgruppen og bedt om forhåndsvisning på hva som slår ut ift oppdateringer om det emnet. For de aller fleste ville jeg bare valgt «alt» og bedt om å få en daglig oppdatering. Ved å bruke 1-2 minutter hver dag, så får du god oversikt, og faktisk mulighet til å agere ganske fort, dersom noen muligheter skulle vise seg.

Du kan sette opp så mange varslinger du vil, og spesifisere dem på massevis av ulike måter; hvor ofte skal du få email, hvor mange ting vil du ha i hver email, selvfølgelig nøkkelord eller fraser og fra hvilke medium vil du bli holdt oppdatert?

Du får faktisk tak i så mye, at du fort finner ut at du må begrense deg også her.
Lykke til !

3 kommentarer til “Overvåkning via Google – ganske enkelt det også

    Annette Kallevig said:
    10/26/2010, kl. 19:26

    Spørsmål: Jeg bruker selv Google Alerts, men med egne og andres merkevarer, konkurrenter, bransjeord o.l å følge blir det fryktelig uoversiktlig, spesielt med mailopplegget. Finnes det noen måte å organisere dem i Google Alerts?
    Selv har jeg løst problemet for resultatene ved å velge å sende dem til Google Reader heller enn å få mail (Ja, dette valget finnes og er en gave til oss med overfylte mailbokser :). I Google Reader organiserer jeg feedene inn i mapper på tema, kundenavn, etc. Det fungerer bra for et ryddigere resultat mottatt. Men listen i Alerts, som jeg heldigvis bare ser når jeg skal legge inn nye, er fortsatt like uoversiktlig… finnes det en skjult funksjon jeg ikke har oppdaget?

      Kenneth Eriksen responded:
      10/29/2010, kl. 08:28

      Beklager sent svar. Tiden er kommet i veien. Håper at jeg skal få svart deg og evt andre som kommenterer Ila helgen. Kenneth

    Kenneth Eriksen responded:
    10/30/2010, kl. 20:41

    @ Annette Kallevig

    Jeg vet ikke om noen skjulte funksjoner, men din situasjon er nok noe dominert av at du er en profesjonell som overvåker for mange kunder samtidig. Hvis man overvåker bare for seg selv, så burde disiplin, prosess og prioriteringer gjøre susen. Problemstillingen vil i så måte være den samme, men den vil kunne være forbigående.

    La meg forklare…

    I første runde med alerts, så vil man typisk ønske å vite alt. Og det burde man i første runde. Min anbefaling er at man burde samle alle alerts man mottar i en mappe i cirka en måned. Det er andre steg i «prosessen» som alle må igjennom. Det første steget var å sette opp varslingene etter den initielle analysen via Google søk.

    Deretter tar man en gjennomgang av alt man har mottatt. Hva betyr noe, hva er uviktig? Hvilke alerts har du agert på, hvilke har du oversett? Du må prioritere! Hva er viktig for deg å vite?

    Nesten alle vil oppleve info-overload hvis de ikke prioriterer. Stram inn på søkene og steng de uviktige helt. Nå nærmer du deg en mer effektiv hverdag. Det var steg 3.

    Så var det disiplinen, og siste steg i prosessen. Du må jevnlig ta en ny gjennomgang via Google søk for å se om det har skjedd noen forandringer i totalbildet, som kan gjøre det nødvendig for deg korrigere dine spissede varsler. Dette tar sjelden mer enn 1-2 timer. For de fleste holder det å gjøre dette hvert kvartal. Så det er en sjelden oppgave som også er liten…

    Det er her disiplinen kreves. Små jobber blir gjerne utsatt, fordi noe annet kan være viktigere. Utsatte jobber blir i tur og orden glemt. Glemmer du å korrigere kursen, vil dine spissede søk kunne spore av ganske raskt. Du går glipp av ting, og du oppdager det ikke selv.

    Det finnes selvfølgelig en løsning for det også. Har du penger kan du kjøpe overvåkning. Scan4news er et norsk firma som spesialiserer seg på nettopp spissede søk.

Legg igjen en kommentar