Pay it forward

Posted on Updated on


Har du tenkt på hvor bra det kan være å være snill mot andre? De fleste av oss har opplevd at gode gjerninger blir satt pris på. Hva kan du gjøre for andre, har du tenkt på det? Her skal du få to tips. Det første tipset er at det må være ekte. Det neste tipset går på hvordan du kan gjøre det 🙂

18. februar i 1914 ble Naturvernforbundet stiftet. 18. februar iår ble forbundet 105 år. Akkurat som jeg ble 45 år i desember ifjor. Den gangen brukte jeg en spennende Facebook-funksjon for første gang. Jeg arrangerte en innsamling på Facebook i anledning bursdagen min. Det er det mange andre som har gjort i det siste. Det er en økende trend. Det er gøy å kunne bruke sin egen dag til å bidra til noen andre, spesielt til noen andre som bidrar til de sakene du selv kjemper for.

18. februar iår feiret altså Naturvernforbundet 105 år. Hvilken bursdagsfeiring det ble! Det var en mandag, og på mandager har vi mediemøte hvor vi planlegger aktiviteter for uken som kommer. Noen ideer er mer planlagt enn andre. Denne mandagen var det mye snakk om at «gruveslam er Norges skam» som Natur og Ungdom uttrykker det. Sjelden har vi vel vært mer stolte av vår ungdomsorganisasjon enn når det er villige til å stå på barrikadene og er villige til å ty til sivil ulydighet og lenking for å vinne frem.

bursdag_nnv_nu.jpg

Naturvernforbundet velger å ikke bruke like kraftige virkemidler (les: sivil ulydighet), da vi er en markant høringspart i de fleste forvaltningsspørmål, med klagerett og god adgang til å diskutere og påvirke på vanlig måte. Da er det godt å ha en fristilt og tøff ungdomsorganisasjon, som virkelig er villig til å gå hele distansen helt ut.

Derfor var det naturlig at vi på dette mandagsmøtet kom på den gode ideen om å lage en bursdagsinnsamling med støtte til vår ungdomsorganisasjon Natur og Ungdom. Siden det var Naturvernforbundets 105 års dag, var det naturlig å sette målsettingen til 105.000 kroner – ett tusen kroner per år.

Med fasit i behold, overgikk folks givervilje våre villeste ambisjoner. God timing kan man si, midt oppe i denne saken med motstand mot NUSSIRs planlagte dumping av gruveavfall i Repparfjord i Finnmark. Men det er jo slik at å gi til andre er som regel bedre enn å be om penger til seg selv. «Pay it forward» er noe som gjør godt for alle involverte. Over 1.000 givere og mer enn 230.000 kroner ble samlet inn til Natur og Ungdom.

Fantastisk !!

Referansen «Pay it forward» er tatt fra en film med samme navn.

Så til det store spørsmålet. Er det mulig å replikere en slik suksess. Kan dette passe for andre? Kan dette gjøres av kommersielle aktører? Og svaret er: Klart det kan! – bare det er ekte.

Bursdag_NNV_NU_utklipp

Ingen tviler på at forholdet mellom Naturvernforbundet og Natur og Ungdom er ekte. Vi kjemper begge en hard kamp om å redde verden, ved å få Norge til å ta sitt rettmessige klimaansvar, bevare vår natur m.m.

Men hva med H&M og WWF? De samarbeider. Kunne H&M startet en innsamlingsaksjon for WWF? Jeg tror det. H&M har bursdag 4. oktober. De ble stiftet 4. oktober 1947. De blir 72 år i oktober i år. Ville det vært ekte hvis H&M arrangerte en bursdagsinnsamling for WWF på denne dagen?

H&M-Water-Twitter_1451_x_725

Jeg tror det, men for at vi skal være sikre på at de virkelig mener det, så må de doble innsatsen. De vi gir, det gir også de. Det er en valgfri funksjon som følger med i verktøykassa fra Facebook. Hvis H&M samlet inn penger  til WWF og doblet det alle vi andre ga, så ville jeg også gitt. OG jeg er ganske sikker på at jeg ville sett på H&M med enda litt gladere øyne.

Det er vanskelig å slå Stormberg som tegnet ulvefadderskap hos WWF for å vise motstand mot alle de som truet Stormberg med boikott fordi de sto på samme side som WWF i saken om dyremangfold og kampen for å bevare ulven i norsk natur. Men jeg tror faktisk at en slik bursdagsinnsamling som nevnt over, vil gi mye, mye mer i kroner og øre til WWF, dersom de hadde hoppet på noe slikt.

Giverviljen i den store folkemassen er stor og velferden vår er stor. Vi kan bidra, de fleste av oss, hvis vi tror nok på saken eller organisasjonen som støttes.

Hadde det blitt det samme, dersom Lerøy eller Grieg Seafood – som er samarbeidspartnere med Bellona – hadde gjort det samme? Jeg tror ikke det. Da kunne det nok lett blitt slik at pengene kom med besk smak og en viss omdømmerisiko ville det vært for at folk dømte Bellona som kjøpt og betalt. Jeg kan ta feil, men for meg ville det manglet ekthet. Men her må man gjøre seg opp en vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Finnes det andre gode eksempler på kommersielle selskaper som kunne truffet med en bursdagsinnsamling for en ideell organisasjon? Har du noen forslag? Jeg mottar gjerne tips, så kan vi bringe de gode ideene videre til disse selskapene. Alle selskap har en stiftelsesdato, så å finne bursdagen til en bedrift er temmelig enkelt.

Alle kan vel støtte Kreftforeningen eller Røde Kors?

Ta gjerne dette som en challenge!

Hvem bør din bedrift støtte?

 

 

 

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s