Frekvens betyr noe!

Posted on Updated on


Facebook forandrer seg stadig, algoritmen idag og hva den var i april 2008  da jeg gjennomførte min første annonsekampanje for DnBs Partner Start gründerprogram er ganske så forskjellig. Så det gjelder å følge med, høre på vismenn og alltid prøve og feile.

Jeg er storforbruker av Buffer, et sosiale medier verktøy, fordi det forenkler min hverdag veldig og gjør meg mer effektiv. Siden jeg liker produktene deres, så følger jeg også med på rådene deres. De har vist at de leverer kvalitet, så da fortjener de min oppmerksomhet.

Hvor mange ganger skal du publisere innlegg på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Linkedin osv. Det spørsmålet har jeg svart på mange ganger, og det har endret seg veldig ettersom årene har gått, plattformene har endret seg og brukerne har endret adferd.

Så hvordan er det med Facebook nå. Hva er anbefalingen?

facebook_frekvens

Buffer forteller meg at 5 om dagen er bra. Forøvrig ikke sponset av BAMA 😉

Jeg må innrømme at 5 Facebook-poster om dagen føles mye ut. Men harde fakta bør trumfe følelser, så det må testes ut. Dessuten 5 om dagen er et gjennomsnittstall, så når gjennomsnittet ligger der, så ligger nok det optimale tallet enda høyere for de sidene som klarer å produsere relevant innhold.

Så vi begynte forsiktig i november. I Naturvernforbundet gikk vi fra 3-4 saker i uken, til inntil 3 saker per dag. Spent overvåket vi mengden negativ feedback på postene våre, men uten å se noen endring. Altså mange flere saker, veldig mye større rekkevidde og mye høyere engasjement og altså samme andel negativ feedback. Alle piler pekte riktig vei.

negativ_feedback_facebook

Så i januar tok vi steget enda lenger. Vi gikk til minimum 3 saker om dagen, men opptil 5. Vi er altså ikke ennå i mål med 5 om dagen. Vi skynder oss langsomt. Ingen endring i negativ feedback, men voldsom positiv endring i rekkevidde og engasjement.

rekkevidde_facebook

Den totale rekkevidden påvirkes jo også av annonsering, så den varierer mer enn resten. I perioden har vi hatt flere annonsekampanjer, i januar feks en kampanje for å bevare en levedyktig ulvebestand i Norge. Det har gitt vanvittig mange nye medlemmer, men det får bli et senere innlegg.

Vi har ennå ikke nådd 5 innlegg om dagen i gjennomsnitt, så sannsynligvis bør vi justere opp frekvensen enda litt mer etterhvert, sakte men sikkert samtidig som vi overvåker mengden med negativ feedback. Det er helt klart at frekvens betyr noe (gitt at du faktisk har relevant innhold å dele med verden).

publiserte saker facebook

Reklamer

2 kommentarer til “Frekvens betyr noe!

    […] Det er svært sjelden at det er en enkelt sak som bygger ditt omdømme eller som gir deg de gode resultatene, og hvis du har en slik enestående sak visste du neppe om at det var akkurat denne saken som kom til å gå viralt. Flere saker, større sjanse til å lykkes. Se også tidligere artikkel om at Frekvens betyr noe. […]

    Nina Furu said:
    02/26/2019, kl. 12:18

    Interessant observasjon! Mange er redde for å poste for mye, men jeg har lenge sagt at den viktigste verdidriveren i sosiale medier er aktivitet. Gøy at du er enig, og bruker tall til å demonstrere det!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s