Hvorfor betale for Likes?

Posted on Updated on


Facebook likes kommer i forskjellige former, og de har veldig ulike funksjon. En Facebook post-like viser engasjement, støtte til saken som omtales og påvirker Facebooks algoritme, slik at saken som likes blir synlig hos flere.

Facebook page-like er den mest verdifulle. Den varer evig og gir deg en mulighet til å få vist frem sakene dine, gratis, direkte i folks nyhetsfeed. Også kallt organisk spredning.

Når du annonserer for post-likes (og delinger) så kaller Facebook det for engasjement, men jakter du Page-likes kaller Facebook konverteringen for Likes, og det er en egen målretting i Facebooks annonseverktøy.

Det er Page-likes denne artikkelen handler om.

Page-likes gir det anledning til å spre ditt budskap, igjen og igjen, helt gratis, til de som har tatt imot siden din ved å like den. Det likner veldig på et samtykke til å motta epost, bare at du har gitt samtykket via Facebook. Kvalitetsmessig så er et epostsamtykke mer solid og mer verdt, for sannsynligheten for at budskapet ditt kommer frem er mye større. På Naturvernforbundets facebook-sider så kommer en enkelt post ut til ca 12-13 prosent av likerne (i gjennomsnitt). Over en uke når vi 80-90 av likerne våre, fordi vi har flere saker, og noen av dem er mer populære enn andre.

Det å kunne dele sitt budskap igjen og igjen, helt gratis. Det er verdifullt. Derfor er det jo fristende å kjøpe annonsering for å få flere av dem. Men er det lurt og hva er du villig til å betale for en like?

Det er ganske lett å regne seg frem til hva et epostsamtykke er verdt. Litt verre er det med en Facebook like, selv om metoden er den samme. Men er et nødvendig? Kan det være at du faktisk ikke trenger å kjøpe like, men kan få de likevel, uten å betale? Det mener i alle fall Thomas Moen, og det mener jeg også nå, etter en liten omvei gjennom litt prøving og feiling med annonsering for Page-Likes.

De færreste gir deg en Page-Like når de ser sakene sine i nyhetsfeeden. En post-like ligger derimot ikke så langt unna. Så hvordan får de ett steg videre? Jo, den funksjonaliteten har Facebook laget for oss, men vet du om den?

Page-likes.jpg

Hvis du som administrator klikker på lenken som angir hvor mange som har likt saken din, så åpner det seg et dialogvindu (se over) som viser deg alle som har likt saken din, og der får du se om dette er personer som allerede liker siden dine, eller ikke. De som ikke allerede liker siden din, de kan du invitere til å gjøre nettopp det – like siden din.

Min erfaring, fra Naturvernforbundet, er at det gjør veldig mange. Men det kan være litt slitsomt selvfølgelig å invitere tusenvis av mennesker, hvis du ikke da skjønner at mengden er en suksessindikator. I Naturvernforbundet har vi fått rett under 4.000 nye Page-Likes siden november, hvorav ca. 2.000 er kommet som konsekvens av at jeg har giddet å invitere folk. Det vil jeg si er god «value for money», selv om jeg ikke har satt noen formell verdi på hva en slik Page-Like er verdt for oss.

page_liks_stats

Så konklusjonen blir. Som hovedregel er det ikke nødvendig å annonsere for å få likes. Annonserer du med innhold som oppleves som relevant og bra for ditt publikum, så kan du få deres Page-Likes i tillegg til alt det andre du måtte søke, være  seg trafikk, engasjement eller leads og salg.

Reklamer

2 kommentarer til “Hvorfor betale for Likes?

    […] Det handler om å invitere de som liker innlegget ditt til også å like siden din. Jeg har skrevet noe om det før. […]

    […] akkurat det. De som er litt for kalde, men likevel interessert, de liker kanskje annonsen din, og da kan du invitere dem til å like siden din. De som er usikre stiller kanskje et spørsmål i kommentarfeltet, og hvis noen synes det du selger […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s