Dette betyr sosial SEO for din bedrift nå

Posted on Updated on


Visualisering trender i sosialt søk 2013Utviklingen mot sosialt søk har pågått lenge, men da Facebook for noen dager siden ga oss et glimt av sitt kommende Graph Search, fikk trenden en ny dimensjon. Hvordan vil dette påvirke søkemotoroptimalisering (SEO) i fremtiden, og hvilke grep kan du ta alt nå?

Graph Search: Ditt helt personlige søkeresultat

Etter mange år med et nærmest ubrukelig søkeverktøy på sidene sine, har Facebook tydeligvis stukket fingeren i jorden og sett at veien å gå ikke er konkurrere med Google på Google’s banehalvdel, men heller spille slik Facebook kan best av alle – på det sosiale. Facebooks nye graph search tegner å bli et ekte, sosoalt søk – definert av utviklingen i hvordan vi bruker  Facebook. For i graph search kan du søke etter filmer vennene dine har likt, bilder av skolekammerater fra 1979 og andre komplekse søketermer som kombinerer flere datatyper Facebook har mengder av om deg. Det blir dermed et personlig søk, der mine søkeresultater sannsynligvis blir svært forskjellig fra dine, med mindre vi har alle de samme vennene, interesene, osv. Om du ikke allerede har gjort det anbefaler jeg deg å stikke innom og sjekke demo fra Facebook her. Vil du lese en bra norsk artikkel om Graph Search anbefaler jeg denne.

2013 – året søk ble sosialt?

Nå kunne dette lett blitt en artikkel med ideer til hvordan du kan optimalisere for dette søket, men den velger jeg å vente med til vi vet litt mer. Mye tyder på at det kan ta tid før Graph Search er klar – i hvertfall i sin optimale form, for de har kun akkurat begynt å inviterer til beta i USA. Det betyr ikke at vi ikke skal tenke på hvordan dette vil påvirke virksomheten når det ruller ut. Kommer vi til å shoppe på helt nye måter, med Graph søk, for eksempel?  Kommer: Røde lakksko med rem over ankelen som venninnene min har likt og som er til salgs nå» til å bli et vanlig Graph Search søk? Her er mange muligheter – og 2013 har fått en god start til å bli et superspennende år for den sosiale weben.

Men Google, da?

Endel spør seg om dette vil ta livet av Google.  Neppe med det første. Blir Googles søk mer sosialt? Helt sikkert, men det er et løp de har startet for lenge siden, uavhengig av Facebooks søk. Og hos Google har mye blitt rullet ut og testet live allerede, uten stor fanfare. Kommer de to til å bli like snart? Neppe. De har nemlig et fundamentalt forskjellig utgangspunkt og perspektiv på søk, noe som gir svært forskjellig resultat. Og jeg mener begge er riktige for sitt formål. Der Facebooks søk er skapt for det sosiale du søker (fortrinnsvis på Facebook), bruker Google det sosiale til å kvalitetssikre all slags innhold over hele Internett, for søkeren. For bedrifter betyr dette at Google bruker firmaets sosiale tilstedeværelse for å verifisere opphavet, også dets egen webside. Hvorfor? Samme grunn som alltid med Google: Den brede tilstedeværelsen øker sannsynligheten for at det er nettopp dette nettstedet brukeren søker. Det det er mulig å jukse seg til SEO teknisk er det foreløpig svært vanskelig å jukse i det sosiale i lengde. Det øker med andre ord kvaliteten på søketreffet. Det betyr ikke at vanlig SEO ikke trengs lenger – det betyr bare at Google endrer vektingen i algoritmen når de legger til den nye sosiale dimensjonen slik at tradisjonell SEO betyr noe mindre.

kom i gang med sosial seo først som sist

And the Good news is: Her er det enkle grep du kan gjøre akkurat nå for å komme i gang med sosial søkemotoroptimalisering i Google. Som alltid handler det om å hjelpe googleboten med å finne de riktige sammenhengene. Kort sagt, jo lettere det blir for den å se hvilke sosiale medier som hører til ditt selskap, jo bedre. Jeg har satt sammen en enkel oppskrift av 5 tips som vil ta deg langt på vei mot, også om din bedrift ikke er svært sosial i dag.

Dermed kan du dyrke din totale sosiale profil også utenfor Facebook, mens du venter på Graph Search, for eksempel.

2 thoughts on “Dette betyr sosial SEO for din bedrift nå

    […] ← Dette betyr sosial SEO for din bedrift nå […]

    ingunnlindborg said:
    01/22/2013, kl. 07:49

    Ikke LIn men blogg. Men det er flere grupper på LIn msn kan være med i. Noen gode debatter.

    Med vennlig hilsen
    Ingunn Lindborg
    Kommunikasjonssjef Digitale kanaler, Cappelen Damm
    +4790050247
    +4721617580
    http://www.forlagsliv.no
    http://www.cappelendamm.no

    Den 21. jan. 2013 kl. 21:48 skrev «Sosialkontoret» <comment-reply@wordpress.com>:

    Annette Kallevig posted: «Utviklingen mot sosialt søk har pågått lenge, men da Facebook for noen dager siden ga oss et glimt av sitt kommende Graph Search, fikk trenden en ny dimensjon. Hvordan vil dette påvirke søkemotoroptimalisering (SEO) i fremtiden, og hvilke grep kan du ta a»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s