Bokanmeldelse: 123_blogg av Thomas Moen

Posted on Updated on

Bilde av boken 123 blogg_I går ble Thomas Moens første bok sluppet på sitt eget lille bokbad hos forleggeren Cappelen Damm. 123 blogg_  For nysgjerrige, nybegynnere og eksperter» er en liten bok, og kom med et løfte om at den var lest på et par timer. Det var det som skulle til for at jeg kastet meg over boken umiddelbart og kan dele min upåvirkede bokanmeldelse med dere allerede i dag.

Dette skal vistnok være den første norske boken om blogging noen sinne, noe som gjør den ekstra interessant for endel av dere med vyer om å bedriftsblogge, men blir litt overveldet (ja, nesten skremt) av de store amerikanske sådanne. Grunnen til bokformatet, fra en som ellers figurerer svært digital på både blogg og vlogg er at den er skapt som en bro for å få dem som ennå ikke er på nett men har lyst over den digitale sfære.

Solid papirbro til Internett

Dette er boken perfekt til. Jeg leste Del 1 til lunsj og resten til ettermiddagskaffen på café, og kom i mål på rett under to timer. Dersom du er ny til blogging anbefaler jeg deg å bruke mye mer tid. Spesielt del 1, kom i gang, bør nytes i mindre doser ispedd praksis. Her finnes mange kilde nevnt som bør utforskes (du må Google dem selv, for her er få urler), og jeg anbefaler vordende bloggere å bruke den til nettopp å komme i gang mens de leser. Del 2 og tre kan leses raskere når du allerede er i gang, og heller gås tilbake til underveis som man jobber, da disse er skapt for det.

Boken er skrevet på en enkel og saklig måte uten å være banal. Teksten kunne vært «webifisert» med flere mellomtitler og punktlister, noe for å fremstå enda mer lettlest og samtidig eksemplifisere bloggtekst noe, Ekte norske eksempler er benyttet som små historier som bringer det hele til live, og viser ekte muligheter og suksesshistorier for norske forhold. 123 blogg_ handler i liten grad spesifikt om bedriftsblogging, men siden boken er generell og fokuserer på grunnleggende bloggkunskap passer den for de fleste typer blogging.

Smarte QR-koder

Gjennom hele boken er det QR-koder som kan skannes med mobilen, og opp popper videoer Thomas har laget spesielt for boken og der du er i den. Thomas er jo dreven på videoformidling og vet hvilken opplærende makt det har, og han bruker dem til repetere og oppsummere stoffet på en annen måte.

Mer!

Men når jeg først har sett disse kodene vil jeg ha mer. For det geniale med bruk av QR-koder i en bok om et tema i stadig forandring er ikke bare at det skaper bro til digital kommunikasjon, men at stoffet der ute kan oppdateres. Hvorfor ikke lenke til websider eller sider med lenkelister til de forskjellige bloggleverandørene osv?  Martin Bekkelund savnet dybde i noen av temaene og etterspurte en uppfølger allerede på bokbadet (456 blogg_ , svarte Thomas spontant :)), men jeg vil heller ha tilleggsstoff. Det er svært lite for ekspertene her til tross for at de er nevnt på forsiden, men om boken var en port ut der de finner sitt på nett så vil den fungere for dem også. For går du i detalj i bokform blir en bok om sosiale media raskt utdatert. Holder du den derimot som et inspirerende, tidløst springbrett ut i det digitale der man kan følge stien så langt man er klar for vil boken kunne leve lenge og fungere for alt fra nybegynner til ekspert. Stoffet det lenkes til kan lett oppdateres, døde lenker byttes ut, osv slik at boken holdes dagsaktuell uten nye opplag. Eller flere døde trær, som Thomas ville sagt.

Min anbefaling

Er du nysgjerrig eller nybegynner, løp og kjøp! Dette er boken som får deg i gang, enkelt og greit. Har du startet en blogg, men mistet motet etter bare noen få innlegg og ønsker å komme i gang igjen (Vi er mange som har vært der!) er dette også en veldig god investering. Er du aktivt bloggende ekspert, derimot, lærer du kanskje ikke så mye nytt. Likevel, et par timer med back-to-basic forfriskning av kjernen i blogging kan være en god investering – spesielt om du skal lære opp andre i en bedrift, for eksempel. Og etter listen vellykkede bedriftsblogger som ble nevnt i boken og på bokbadet å dømme har svært mange potensial her. Så om du har vyer om få din bedrift på blogg og senke terskelen for å delta, er dette en svært god investering i kontorbiblioteket.

God lesning!

Annette

7 thoughts on “Bokanmeldelse: 123_blogg av Thomas Moen

[…] #Biztaglisten ← Bli med på #biztagdugnad! Bokanmeldelse: 123_blogg av Thomas Moen → […]

Thomas Moen said:
    06/20/2012, kl. 12:55

Hei Annette! Tusen takk for at du tok deg tid til å lese boken, og ikke minst dele tankene dine rundt den! Gjør meg glad🙂

Setter også veldig pris på konstruktive tilbakemeldinger, det hjelper masse!🙂

Annette Kallevig responded:
      06/20/2012, kl. 13:49

Det er hyggelig å høre, Thomas. Stor takk til deg – både du og boken er en sann inspirasjon, ikke minst til hvordan man kan leve ett godt liv i bloggosfæren! Aldri før har jeg lest en bok og skrevet to blogginnlegg på en dag – i tillegg til å jobbe for kundene mine! Levende demo på at boken din funker allerede!

Beate said:
    06/27/2012, kl. 22:39

«Dette skal vistnok være den første norske boken om blogging noen sinne,» Hvem er det som påstår dette? Det er minst to andre norske bøker gitt ut om blogging. Jill Walker Rettbergs «Blogging» og Ida Jackson sin bok «Sosiale medier».

Annette Kallevig responded:
      06/28/2012, kl. 06:40

Hei Beate, her burde jeg visst presisert litt. I Norges første bloggebok ligger at boken er på norsk, med norske eksempler og for norske forhold og handler kun om blogging. Må innrømme at siden utsagnet kom fra forlegger, så vidt jeg husker, på boklanseringen, gjorde jeg ikke nøye research, så kanskje finnes det andre? Siden Jills bok er på engelsk og den andre om sosiale medier generelt blir det ikke helt det samme, men takk for tips. Vil i den sammenheng også nevne boken Krisehåndtering 2.0 – sosiale medier i bruk før, under og etter krisen (2012). Jeg har ikke lest denne selv enda, men den er et annet godt, norsk eksempel på norsk bok om sosiale medier for bedrifter, inkludert det offentlige, faktisk. Andre?

Christian Brosstad (@chrisbros) said:
    07/04/2012, kl. 12:51

Godt å se at det er andre også som er begeistret for boken. Her er min lille anmeldelse av bloggboken: http://christianbrosstad.com/bokanmeldelse-123-blogg-boken-som-skulle-vaer