Bokanmeldelse: Enchantment av Guy Kawasaki

Posted on

Enchantment av Guy Kawasaki: bokomslagetEn æra tok slutt da Steve Jobs trakk seg fra Apple denne uken. Hans evne til å trollbinde sitt publikum og knytte mange av oss til Apple på en måte som overstiger logisk resonement tilegnes mye av æren for Apples enorme suksess de siste årene. Guy Kawasaki har skrevet boken om hvordan du kan «enchant» som Apple, så hva er vel mer passende enn å ta en kikk på den akkurat denne uken?

Guy Kawasaki kalles i disse dager en business guru. Før det hadde han titelen Chief Evangelist hos Apple. Boken bygger på hans egen «enchantment» fra  første gang han så en Apple PC i 1983 – ett år før resten av verden, og hvordan det endret livet hans.

I tillegg har jeg selv bevitnet forfatterens egen evne til å trollbinde publikum. Etter å ha hørt Kawasaki et par ganger på Gulltaggen var forventningene høye da jeg åpnet boken. Her ligger med andre ord alt til rette for ekte Enchantment.

Enchantment på norsk

Enchantment er et fantastisk ord, og jeg forelsket meg umiddelbart i tittelen. Mens mange snakker om å forføre går enchantment dypere og med mer tyngde, og oversettes best til fortryllelse over tid. Dette er noe få merkevarer kan påberope seg, noe alle ønsker seg og de færreste får til. Den sosiale weben spiller en viktig og naturlig rolle i dagens versjon – den har gitt enchantment nye og kostnadseffektive veier.

Brostein til fortryllelse

Ikke uventet er fortryllelse mer en vei enn et mål, ikke minst fordi den krever konstant vedlikehold. Den er således bygget opp av mange brostein som sammen leder til fortryllelse, og det er disse Guy Kawasaki deler i boken på en oversiktlig og lettlest måte.
Den er full av smarte og ganske enkle triks, inkludert noen om presentasjonsteknikk som jeg kjente igjen fra hans egne presentasjoner. Endel er ganske opplagte, men som vi glemmer viktigheten av fordi vi ikke tenker enchantment. For å skape enchantment må man bli likt, så mange av triksene er nesten på folkeskikknivået, men dermed også tiltak som er lette å like, for de gjør oss til gode mennesker mens vi gjør god business. For et sentralt poeng i boken er at dette på ingen måte handler om å manipulere mennesker, slik mange tenker om markedsføring og merkevarebygging. Det handler om å endre situasjoner og forhold, over tid. Man kan forføre noen med en vittig kampanje og få dem til å prøve produktet ditt en gang. Men det varer ikke, og verdien blir begrenset og gjerne direkte knyttet til din investering. Har du derimot fortryllet noen, blir de en del av ditt eller brandets gode omdømme, og de vil bli abassadører som gjør mye av merkevarebyggingen for deg. Guy snakker mye om å ta vare på disse, og her kommer den sosiale weben sterkt inn, med mange gode ideer og eksempler på smart bruk av sosiale kanaler for å få til dette. Dette alene gjør boken verdt å kjøpe.

En tittel som forplikter

Det er et stor problem med å skrive en bok med denne tittelen: Jeg forventer «enchantment» i alle ledd. Jeg syns rett og slett formen på boken er for kjedelig til at jeg ble fortryllet. Først etter siste avsnitt, der han forteller om crowdsourcing av bokdesignet,blir jeg fascinert av en noe utradisjonell tilnærming. Resten er typisk bok. Dermed sitter ikke innholdet 100% under huden på meg heller. Jeg satte merker og huskelapper på flere viktige ting, og kommer sikkert til å gå tilbake og plukke ut godbiter senere. Mye av det andre drukner i mengden gode tips så man ikke vet helt hvor man skal begynne. Jeg hadde håpet å bli brennende engasjert for å starte mange av tiltakene umiddelbart, men det skjedde ikke. Jeg hadde forventet en ny type bok – kanskje integrert med en webside eller en sosiale medier kanal for oss invidde, slik at han selv kunne holde vår enchantment. Ellers blir boken fort en «oneshot», og en kjapp forførelse heller enn en fortryllelse.

Summary for Guy

So to elaborate on Kenneths idea of a fact box for Gary V and other authors  we know monitor their own brands but do not read Norwegian, here’s a quick synopsis for you, Guy:
The idea and premise for the book, and the name Enchantment is brilliant and inspiring by itself. And the book is full of useful tips to start your enchanting journey – I recomend it based on that alone. The form, however, lacks some enchantment. I expect to be enchanted by the book itself so I’m a little disappointed that it’s such a traditional book. And where’s the bridge to the next «chapter» to keep me enchanted – a members only forum with an-enchantment-a-day, for example?

Likevel, Guy har laget en bra Facebookside som er svært levende og med mange bra lenker og tips, som jeg tror du kan ha glede av enten du leser boken eller ei.

Boken får du kjøpt her

God søndag!

Annette

3 thoughts on “Bokanmeldelse: Enchantment av Guy Kawasaki

[…] – i hele 90 minutter, faktisk. Det har han forresten skrevet bok om, som undertegnede har anmeldt på fagbloggen Sosialkontoret. Vi har hørt ham på Gulltaggen og vet at han er aller best live, så kom […]

on page seo said:
    03/03/2013, kl. 22:23

Finding your site totally made my afternoon. You have no idea.