Bokanmeldelse: Chrush it! av Gary Vaynerchuck

Posted on Updated on


Etter Gulltaggen i april ble jeg inspirert til å lese enda litt flere fagbøker etter gode foredrag og foredragsholdere. Jeg tok derfor med meg noen bøker på sommerferie. Den første anmeldelsen var Social Media 101 av Chris Brogan. Her følger den neste; Chrush it! av Gary Vaynerchuck.

Dette er en bok for gründere eller for de som tenker seg å bli gründere. Ettersom jeg leste den med forventning om at den skulle handle om sosiale medier, så ble den en skuffelse. Den handler om sosiale medier også, men den handler mer om sosiale medier i form av at der har vi nå alle muligheten til å bli vår egen lykkes smed. Det kreves ikke kapital, men det kreves tid og innsats.

Den handler til stor del om hvordan man bygger personlig merkevare, også i sosiale medier, men mest av alt handler den om å være gründer. Den handler om hva det kreves for å bli en vellykket gründer. Blod, svette og tårer pluss tålmodighet er vel den enkle oversettelsen av Garys bok.

Content is King nå enda mer enn før, mens plattform egentlig ikke er viktig. Før var plattformene begrensende, mens vi nå har fått sosiale medier som kun koster tid (mye tid!!) men ikke penger. Det gir alle en mulighet til å lykkes.

Gary Vaynerchuk is a successful self-made millionaire totally full of himself. And that’s what you will get from his book, if you don’t already know more about him. Since I saw him at Gulltaggen and have heard and read about him before, the «full of himself» became a kinda cool way of writing a motivational book, but it’s by no means in sync with the Norwegian way of expressing yourself.

Dette er ment som en advarsel til dere som har tenkt å lese boken, uten på forhånd å vite noe om Gary. Det er bare ekte gründere som skriver og oppfører seg på en slik måte i Norge. Grunnen til at jeg skrev det på engelsk, er at Gary sannsynligvis kommer til å snappe dette opp ila kort tid, og så får vi se hva han skriver som kommentar til dette blogginnlegget. Jeg har ikke tipset han om anmeldelsen, men hvis han virkelig er som han skriver, så ser vi nok en kommentar fra han ila en ukes tid. Det er en utfordring til Gary ;-))

Som konklusjon passer boken for gründere og for personer som er opptatt av å bygge sin egen personlige merkevare. Boken handler som sagt ikke om sosiale medier egentlig, men byr likevel på mange gode eksempler om hvordan man kan bygge sin egen merkevare i sosiale medier, men det blir for den spesielt interesserte…

Chrush it! er Garys første bok. Han har senere også kommet ut med en bok som heter «The thank you economy». Jeg tapte loddtrekningen på jobben, så noen andre fikk den boken, men jeg kommer nok tilbake til den senere i høst.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s