Agurktid: iPad-avis vs. papiravis vs. nettavis

Posted on


Aftenposten iPad app ikonPå hektiske hverdager rekker jeg så vidt over de viktigste artiklene i Aftenposten. Det er hovedgrunnen til at jeg tok steget over fra papir til iPad versjonen fullt ut da Aftenposten begynte å ta penger for den og jeg måtte velge. Det ble færre forgjeves døde trær med ubrukt trykksverte på en allerede skeptisk samvittiget. Med i sommer hadde jeg bedre tid, og da min svogers papiravis dumpet ned på bordet foran IPaden min begynte sammenlikningen. Her er hva som overrasket meg.

Oppdelingen
Jeg regnet med at innholdet var likt, og at forskjellene stort sett lå i utformingen. Jeg hadde allerede oppdaget at jeg fikk flere bilder på hver artikkel, og av og til video. Ikke så uvant fra nettavis, som ofte har enda flere, men ganske umulig i papiravisen. Jeg var heller ikke veldig overrasket over at stoffet var delt opp annerledes, da vi leser annerledes på skjermen enn på papir, og appen har en annen sideinndeling enn avisen. Aftenposten appen er designet for lesebrettet og har derfor en elegant og lesevennlig 3-spalteøsning som ikke er mulig på nettavisen. Folk leser mer som på trykk enn på nett. Det er derfor ikke nødvendig å skrive typisk, «skannbar» webtekst, heller. Men avsnitt og bokser flyttes rundt og mellom sider, så innholdet må tilrettelegges. Men så kom overraskelsen: Selve teksten var subtilt bearbeidet på måter som ikke så ut til å ha noe med iPadformen å gjøre!

Intelligent optimalisering
Artikkelen jeg leste var ikke agurknytt – den var om katastrofen på Utøya. Det jeg oppdaget var at de vanskelige, tragiske budskapene var bedre formulert i iPadversjonen. Hvorfor?

Det er lett å feie forskjellene av med at det blir desket av forskjellige redaksjoner, men hvorfor skulle iPadversjonen være best av den grunn? Man skulle tro den etablerte papirversjonen hadde flest resurser. Og nyhet er nyhet, ville jeg tro.

Svaret ligger i tiden.
Min hypotese er at forskjellen handler om tid. På nettavisen skal alt gå fort hele tiden. Det at man kan gå inn å endre og oppdatere nyheter underveis gjør at vi blir mer slurvete. Her er papiravisen mye mer nøye siden alt skal være perfekt – det skal jo trykkes. Men her trekker produksjonen bort verdifull tid. Det slipper iPaden mye av og vips – det beste av to verdener! Vi får et gjennomdesignet redaksjonelt produkt med detaljene og seriøsiteten til en papiravis, men på skjerm. I tillegg får iPad-redaksjonen bedre tid enn papiravisen, fordi den kan justeres helt frem til sen sendes ut til sluttbruker. Det ser faktisk ut som om iPad redaksjonen har gått gjennom innholdet som har gått i trykken og forbedret det til det optimale. Slikt blir det god avis av!

Mangler endel på det interaktive og sosiale
Hvis du syns det høres ut som om jeg er helfrelst og samtidig disser nettavisen, så er det ikke meningen. Den er bare ikke like god å lese, og den evige muligheten til endring gjør innholdet mer forgjengelig og mindre troverdig redaksjonelt. Likevel, Aftenpostens nettavis har et stort fortinn over begge de to andre – søkbarhet. Dette savner jeg virkelig i iPadversjonen da jeg nærmest forventer det av et digitalt produkt. Ved en kjapp sjekk på International Herald Tribune ser jeg de har et søk, men kun på overskrifter i den aktuelle utgave, så vidt jeg kan se. Bedre enn ikkeno’, men vil helst ha på alt innhold. Hva sier dere Aftenposten – er det på vei?

Nettavisen er også den eneste som er sosial, enn så lenge. Muligheten for rating og deling av innhold i sosiale medier har aldri vært Aftenpostens sterkeste side, men i iPad versjonen er det helt fraværende. Dette må sannsynligvis komme etterhvert (IHT har begge deler) – her går man glipp av store pr-muligheter.

Alt i alt syns jeg Aftenposten med hjelp fra Making Waves gjør et imponerende stykke arbeid med iPadversjonen av avisen – jeg har ikke angret et sekund på at jeg gikk over. Sammenlikner vi med f.eks Dagens Næringsliv, som tar blodpris pr. utgave for en iPadversjon som er lite annet enn en pdf av papiravisen, er det rett og slett klasseforskjell i Aftenpostens favør. Selv om DN får poeng for å ha fullt søk. Skal du lage lesebrett-produkt bør du sikre leseopplevelsen først, så kan søket og det sosiale komme etter. Men helst ikke altfor lenge etter, da.

Hilsen Annette,
som tenker at agurktiden gjerne kunne vart lenger enn den gjorde i år.

Legg igjen en kommentar

