Nøkkeltall for sosiale medier

Posted on Updated on


Nye nøkkeltall (feks Likes) kastes ut og promoteres som den nye sannhet.

Mange lykkes med å følge disse nye sannhetene rett og slett fordi de er først ute. First mover advantage kan være et stort (midlertidig) konkurransefortrinn.

Når ting modnes så slår det meg at det meste er mer som før nesten hver gang. Sosiale medier representerer etter min mening fortsatt en revolusjon innen kommunikasjon, men målingene av suksess og analysemetodene ser ut til å være ganske like, selv om mengden av variabler og de tekniske mulighetene har eksplodert.

Dette er jo mine personlige betraktninger, så det kan godt være feil, og du må gjerne være uenig, men la meg først sette opp et ganske enkelt eksempel på hvordan jeg mener man bør måle alle komminikasjonskanaler, og hvordan det kan overføres til sosiale medier:

Det er 3 generiske faktorer man ønsker og styrer etter:

  • Ditt budskaps rekkevidde (reach)
  • Dine konverteringer (kortsiktig måloppnåelse feks et salg)
  • Din fremtidige mulighet til å påvirke (eller selge noe på nytt, igjen og igjen)

Ser vi på alle kommunikasjonskanaler så finnes det som regel gode parametere for å måle disse 3 tingene, som sammen gir ganske god helhet, mens alene i verste fall kan være misvisende.

La oss se på noen eksempler:
Web:
Reach = unike brukere
Konverteringer = som regel salg eller leads
Fremtidig påvirkningsmulighet = antall abb på mailinglister
Facebook:
Reach = unike brukere
Konverteringer kan være mye, f.eks. klikk videre til websiden eller leads
Fremtidig påvirkningsmulighet = Likes
Youtube:
Reach = Sidevisninger
Konverteringer = klikk videre til nettsted
Fremtidig påvirkningsmulighet = abonnenter på din kanal
Blogger:
Reach = Sidevisninger (eller unike brukere dersom du bruker skikkelige analyseverktøy)
Konverteringer = klikk videre på lenker eller til og med salg
Fremtidig påvirkningsmulighet = abonnenter på RSS/mailingliste
Twitter:
Reach = impressions (se f.eks. Tweetreach)
Konverteringer = klikk på lenke eller svar/DMs eller RTs
Fremtidig påvirkningsmulighet = Followers
Økonomiavdelingen😉
Reach = Markedsandel
Konverteringer = Topplinje (omsetning)
Fremtidig påvirkningsmulighet = Kundetilfredshet (KTI)

Du kan legge på radio, TV, aviser osv. Alle sammen vil ha ganske like variabler som faller innunder disse tre hovedkategoriene. Det viser seg at den som er vanskeligst å definere pr. kanal er konverteringer, fordi den defineres individuelt basert på hver enkelts forretningsstrategi.

Hvis man som selskap klarer å styre etter alle disse tre faktorene, og lykkes med alle tre, så får man et levedyktig og konkurransedyktig produkt eller selskap. Velger man ut den ene fremfor den andre så risikerer man suboptimalisering.

Er fokus kun på konvertering risikerer man å overselge. Er fokus kun på den fremtidige påvirkningsmuligheten kanskje man ikke rekker å finansiere virksomheten før inntektene kommer eller man neglisjerer sine lojale tilhengere i jakten på nye kunder. Mens hvis fokuset bare er på reach så kan man fort blåse av mange reklamekroner uten å sitte igjen med noe, pga manglende resultatkrav.

Mitt formål med dette blogginnlegget er å tipse alle som skal måle om å bruke flere perspektiver/variabler for å redusere risikoen for suboptimalisering.
Hvordan ser dette ut der hvor du jobber?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s