LinkedIn i nytt gir – følg med!

Posted on


Linkedin Dev screenshotLinkedIn er i ferd med å bli mer enn en headhunters drøm uten at det går utover profesjonaliteten. Timingen er upåklagelig, i det en del av Facebooks nye bedriftspåfunn har fått svært blandet mottakelse. Her er tre av mange gode grunner til at du bør ta dette nettverket på alvor.

Før LinkedIn i slutten av januar offentliggjorde hvordan de nå virkelig var på vei mot børsnotering, og før de 22.3.2011 rundet 100 millioner profesjonelle brukere, så vi en klar ny giv fra det sosiale nettverket. Her skjer det spennende ting fra uke til uke. Men hva betyr det for deg? Her er tre hovedområder med viktige muligheter som foreløpig er undervurdert.

1. Integrer mot ditt bedriftsnettsted

LinkedIn share-knappDenne uken rullet nye LinkedIn Developers Network ut noen integreringsmuligheter vi kjenner igjen fra Facebook. Nå tilrettelegges det i mye større grad for å knytte LinkedIn til bedriftens egne sider, med nye share-knapper, mulighet for å vise LinkedIn info om bedriften på bedriftssiden, company profiler, med mer. LinkedIns fokus er på enkeltpersoner i nettverk med hverandre, så båndene som fremheves er fortsatt det. Men i mange tilfeller er det svært nyttig å finne ut at du har bekjente i en bedrift når du besøker nettsiden deres. Og for alle bedrifter som ikke passer på Facebook med en side der, og det er flere enn mange vil ha det til, så er dette en gylden mulighet til trafikk, dynamikk, og en sosial sfære rundt selskapet ditt på en profesjonell måte.

Muligheten til å bruke LinkedIns log-on på egen side gjennom ny API er også en spennende mulighet som er verdt å følge med på. Benytter du den følger tilgang til demografiske data med på kjøpet, i en business context. Facebook har hatt denne muligheten en stund, men hvor relevant er datatene der for din bedrift? Her følger jeg spent med på utviklingen i hva bruker må gi tillate tilgang til underveis – jeg har avbrutt en del Facebook sign-ons fordi det ga merkevaren for mye kontroll over mine data. Sannsynligvis vil bruk av LinkedIn data være mindre invaderende da de er mindre private, men her kan mye skje.

2. Annonser

LinkedIn begynte å rulle ut bedre annonsemuligheter allerede i fjor. LinkedIn Ads, som du kan lage selv, er spesielt spennende med sine demografiske muligheter. Siden mesteparten av LinkedIn ikke finnes på norsk fungerer ikke annonsene på norsk heller, men du kan begrense visningene til Norge, i hvert fall. Vi håper norsk versjon kommer snart, for her har du spennende muligheter for målrettet bedriftsannonsering til segmenter du ikke når på Facebook, for eksempel. Du kan målrette annonsen etter bransje, stilling, industri, firmastørrelse, firmanavn, med mer. Har du et firma som du kan forsvare å annonsere for på engelsk er det bare å sette i gang allerede nå. Verktøyet er enkelt å bruke, spesielt for deg som har brukt Google Adwords før.

Hvis du vil ha annonser på norsk, finnes det mer visuelle bannerformater, men her er det ikke bare å lage selv. I tillegg finnes det mange andre mer eller mindre direkte annonsemuligheter på LinkedIn. Da det er relativt få annonseplasser pr. side står annonsene svært godt på LinkedIn, enn så lenge.

3. Optimaliser firmaprofilen

Firmaprofilen på LinkedIn har utviklet seg mye de siste månedene, og svært mange nye muligheter er kommet til. Optimalisering av sidene, både for personprofiler og firmaer, er i ferd med å bli et eget fag. Ta en kikk på LinkedIns egen LinkeIn profil for inspirasjon – de kan jo alle triksene.

Om du bare følge en av tipsene for bedriften din, så ville jeg startet med å optimalisere siden. Det er en takknemlig jobb da siden krever svært lite vedlikehold til å være en sosial kanal.

Hvis du velger å sitte på gjerdet enda litt til, så anbefaler jeg å ha kikkert, argusøyne og joggesko på, så ikke mulighetene går deg forbi. 2011 vil sannsynligvis bli husket som året LinkedIn tok av.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s