Svake bånd er sterkest – i sosiale nettverk

Posted on Updated on


Og dette er det noen som har visst lenge før sosiale medier – eller Internett – engang var påtenkt. Men selv sosiologen som opprinnelig lanserte tanken kunne neppe forutsett den utrolige makten vi ser i dag.

Allerede i 1973 lanserte den amerikanske sosiologen Mark S. Granovetter teorien om «The Strength of Weak Ties». I en oppsiktsvekkende og etterhvert svært inflytelsesrik artikkel fremhever han sin teori om hvordan informasjon best sprer seg gjennom sosiale nettverk. Ja, for tro det eller ei – de fantes da også, de var bare ikke digitale. Hovedpoenget med artikkelen går ut på at informasjon sprer seg lettere gjennom svake bånd enn gjennom sterke. Grunnen er at nettverk bygget opp av sterke bånd svært ofte blir lukket og dermed også begrenset i størrelse. Sterke bånd har også lett for å være ekskluderende, og deltakerne er ofte mer restriktive i hva de formidler til hverandre, slik at informasjonsflyten oftere stopper opp. Så selv om sterke bånd gir sterk innflytelse mellom deltakerne hjelper det ikke hvis informasjonen ikke sprer seg videre – da bråstopper inflytelsen. Et nettverk er pr definisjon avhengig av et kritisk antall medlemmer for å ha en verdi som kommunikasjonskanal, og blir ikke nødvendigvis mer verdifult om medlemmene har sterke bånd. Tvert imot, sterke bånd kan ha en selvutslettende effekt på et nettverk.

Blir vi så overflatiske i sosiale medier?

Da Granovetters artikkel ble skrevet var våre personlige nettverk fortsatt en håndterlig mengde mennesker som de fleste av oss hadde oversikt over. Unntak for statsoverhoder, kjendiser, guruer o.l selvsagt.

Nå har vi alle mulighet til å ha store nettverk. I Norge, som var et land der vi hadde få men trofaste-på-livstid-venner, har vennebegrepet forandret seg enormt de siste årene. Vi har venner på Facebook fra en vag fortid og som vi knapt ville kjent igjen på gaten. Vi har nye venner som vi møtte etter 5 øl sist helg og «ædda» dagen etter. Noen har til og med venner de aldri har møtt. Selv har jeg venner fra universitetsårene i USA i det forrige årtusen som jeg er virkelig glad for å ha funnet tilbake til etter tiår uten kontakt. Noen av dem kommuniserer jeg med flere ganger i uken, og oftere enn min nære venner her i Oslo. Hva gir meg mest? I en hektisk hverdag er det i blant vanskelig å si.

Men sammenlikner vi hva som videreformidles med de nære, sterke forbindelsene og de fjerne, svake, er det lettere nå enn før å se hvor rett Granovetter har. Mens mange i sosiale medier henviser alle mulige preferanser som anbefalinger til sine venner i form av «likes» o.l, ville de ikke gjort det samme på tomannshånd. «Du, jeg er så glad i nettbanken min, den store internasjonale leskedrikken jeg nyter og undertøymerket mitt at jeg bare mååå fortelle deg om det med det samme!». Not.

Når alle blir en stor ingen

Når vennemengden blir stor og abstrakt blir den alle, men også ingen. Det er ikke lenger så nøye, så vi sier ting til alle som vi ikke ville sagt til dem som enkeltpersoner. En til en kommunikasjonen er blitt til en slags mini-massekommunikasjon. Da er det ikke så rart at det er lett å spre reklamebudskap gjennom disse svakere båndene, men er verdien like høy som det vi sprer med mer personlig engasjement til våre nære og kjære? Neppe. Jo mer udiskriminerende rene reklamebudskap spres gjennom personlige nettverk, jo større er sjansen for at det personlige blir brukt opp og verdien forringes. Det blir spam.

Og hva kommer etter spam?

Mange forventer at Facebook o.l skal falle i popularitet, og om noe kan drepe fenomenet så er det nettopp spam. De svake båndene som altså egentlig var sterke, ble også veldig raske i digitale nettverk som Facebook. Men mye tyder på at blir frekvensen for høy kan båndene bli tøyd så langt at de blir svekket igjen. Hva blir så et sterkt bånd og en kraftfull kommunikasjonskanal?

Det vil tiden vise. Det eneste sikre er at reglene for hva som fungerer som markedsføring gjennom sosiale bånd og nettverk vil endre seg mye fremover. Og noen alminnelige, mellommenneskelige grunnegenskaper vil råde, uansett. Det er jo det som gjør dette så spennende å være en del av.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s