2011 er året hvor Facebook blir business…

Posted on Updated on


Min spådom for 2011 er at Facebook (og sosiale medier forøvrig) blir ytterligere kommersialisert. Jeg tror faktisk at 2011 blir året da norske bedrifter for alvor kaster seg ut på Facebook, med kommersielle motiver.

Vi har sett noen norske selskaper i front, som Clas Ohlson som for alvor begynte i forbindelse med julen 2009 og Platekompaniet som stadig sender ut meldinger om platenyheter. Kvikk lunsj og Litago har også kastet seg ut i det med ganske stort hell, med hhv ca. 40.000 og 80.000 likes på Facebook.

Dette er bare begynnelsen på en trend. I USA har dette vært tilfellet en god stund allerede. Der har store hyperkommersielle merkevarer som Coca-Cola, Starbucks og Red Bull, slått til for fullt. Se statistikk for Top Pages on Facebook. Men USA ligger nok 1-2 år foran oss.

Den store ulikheten mellom Norge og USA ser ut til å være at man i USA nå ser ut til å få et gjennombrudd tilknyttet Social Commerce, med direkte kjøp og salg via f.eks. Facebook og gjerne med Facebook Credits. Her i Norge handler det typisk mer om kundeservice og markedsføring, mens fokuset på det direkte salget ser ut til å vente noe på seg.

2011 blir likevel et gjennombruddsår på Facebook spesielt. Til nå har de fleste kommersielle aktører og aktiviteter vært tonet ned. Myten om at sosiale medier ikke egner seg for salg og markedsføring stikker dypt i Norge. Forhåpentligvis blir den myten begravet for godt ila 2011.

Ettersom vi lærer mer og får mer erfaring med sosiale medier, så ser vi at sosiale medier er vanlige kanaler på lik linje med TV, radio og aviser. Forskjellen er at muligheten for å få respons fra eller dialog med kunder krever en litt annen tilnærming. En annen «form og farge» akkurat som TV, radio og avis er ulike medier med egne krav til ulik «form og farge».

Og hvem er vel bedre til å tilpasse seg nye krav, enn de kommersielle aktørene? Penger og profitt er en ganske kraftig motivator.

Så hva bygger jeg mine antakelser på, annet enn å se til USA? Vel, vi gjennomførte en undersøkelse blant norske bedrifter i våres, som i stort monn ga klare signaler om at bedrifter ønsket å satse på Facebook til salg og markedsføring. I tillegg har jo jeg som virke å holde foredrag og kurs om bl.a. sosiale medier. Mitt inntrykk er at bedrifter vil, men kanskje har vært litt redde for å, satse på sosiale medier (Facebook spesielt) med kommersielle motiver. Det er imidlertid ikke mye som skal til før de tar det neste steget.

Med Facebook Places som kom til Norge denne uken, så åpner Facebook opp ytterligere en kanal, ytterligere en mulighet, og de legger ikke akkurat noe imellom ift de kommersielle motivene, ved også å ha laget Facebook Deals.

2011 blir året hvor Facebook blir business!

Jeg vet ikke om jeg har rett, men dette er vel ikke den mest usikre spådommen jeg har hørt akkurat😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s