Mitt møte med Mark Zuckerberg

Posted on Updated on


Da har jeg sett han i levende live, selve grunnleggeren av Facebook. Mitt første møte med Mark Zuckerberg var ikke et møte under 4 øyne akkurat, men snarere sammen med 1000 andre øyne og ører på Web 2.0 Summit i San Francisco. Like fullt, mitt møte med Mark Zuckerberg var ikke uten sterke inntrykk.

Sett med norske øyne (som inkluderer en stor porsjon jantelov) så er jo mannen gal. Gudskjelov så bor mannen i USA og driver sin virksomhet herfra. For med amerikanske øyne og fokuset på «The American Dream» så fremstår Mark Zuckerberg som en superenergisk innovatør med både evne og vilje til å levere til, og utfordre, verden forøvrig. Han har ikke funnet opp «The Social Graph» men han har utviklet den og levert den på verdensbasis som ingen andre. På veien har han ikke latt loven stå i sin vei. Personvern er han opptatt av og veldig bevisst på, men han er nok mer opptatt av å utfordre grensene, kanskje av å skape de nye grensene, som oppstår ved hans nye innovasjoner, enn noe annet. En ting er sikkert. Han sitter ikke stille og venter på at markedet skal bli regulert.

Men Mark Zuckerberg fremstår som utrolig intelligent. Hans engasjement er så stort at det er lettere å bli tilhenger enn motstander av nesten alt han sier, og han har valgt en strategi som gir rom for oss andre og vel så det. Det liker jeg.

Mark Zuckerberg er opptatt av å utvikle Facebooks Social Graph, av å gjøre Facebook til en solid og stabil plattform for sosial interaksjon. Han er mest opptatt av plattformen, også inviterer han inn resten av verden til å bygge videre på den plattformen. Utover det innholdsmessige som Facebook allerede har laget (f.eks. bilder), så går utfordringen til alle oss andre; det er vi som må utvikle og koble innhold mot «The social graph» på nye måter som gir ny mening.

Han trekker frem spillsektoren (spesielt Zynga) som et eksempel på innovasjon på Facebooks plattform, som har skapt en ny form for social gaming, som er i ferd med å overta for den tradisjonelle formen for spill. Han inviterer oss til å bruke Facebooks Social graph og plattform til å bygge nye konsepter for annet innhold; nyheter, musikk, filmer osv. Det er vi som setter grensene, ikke han. Facebook bygger en plattform, så må andre benytte mulighetene. Også vil selvfølgelig Facebook skumme litt av kaken hvis vi lykkes.

Mark er opptatt av at Facebook skal legge tilrette for infrastrukturen rundt «The social graph», derfor har jo også de siste prosjektene vært fokusert på kommunikasjon (nye meldingsfunksjoner annonsert denne uken) og ny gruppefunksjonalitet litt før det igjen. Facebook ser selvfølgelig også at kommersielle ressurser trenger verktøy for å drive inn penger til aktørene (omtalt som moneytisation), og derfor har de begynt arbeidet med Facebook Credits.

Facebook Credits er ment som en del av plattformen som kommersielle aktører skal kunne koble seg på når de har funnet konsepter som de ønsker å utvikle på Facebook plattform. Allerede er det flere store aktører, dog dominert av spillindustrien, som har koblet seg opp mot dette pengesystemet.

Jeg merker at mens jeg skriver så blir jeg mer engasjert, og kjenner at mitt møte med Mark Zuckerberg har satt sine spor. Hadde jeg tro på Facebook fra før, så har jeg enda større tro på det nå. Så jeg benytter sjansen til å sende Marks utfordring og oppfordring videre: Hvordan kan vi utvikle nye konsepter som kobler innholdet vårt med sosiale data og sosiale interaksjoner som gjør innholdet og hverdagen vår enda mer verdifull?

Legg igjen en kommentar

