OBS du er på Facebook !

Posted on Updated on


Det slår meg at store deler av offentlig sektor i Norge ikke har fått med seg at de allerede er på Facebook, med egne sider – som de ikke selv har kontroll over. Dette gjelder også enkelte større bedrifter, men fenomenet er mest fremtredende for offentlig sektor.

Såvidt jeg kan se har alle norske byer, og en hel del kommuner og fylkeskommuner, egne sider på Facebook. Jeg snakker om redaktørløse «uoffiselle» Facebook-sider som kommunen ikke har kontroll over.

Her er noen eksempler:

Det skjedde i de dager i april i år 2010, at Facebook etablerte 6,5 millioner redaktørløse samfunnssider ved å hente data fra Wikipedia og ved å sette opp egne feeds av statusmeldinger med relatert innhold. På noen sekunder var plutselig mesteparten av norsk offentlig forvaltning på Facebook…

Men vet de det? Tja, det er ulikt. Og hva gjør man med det?
Det er egentlig bare en løsning. Det er å lage sine egne Facebook-sider.

Vel du kan jo velge å la det skure og gå også. For noen mindre kommuner så er vel det faktisk helt ok. For middels til store kommuner, og kommuner som er avhengige av sitt omdømme, så må man nok bare sette opp en Facebook side snarest.

Ved å lage sine egne sider, med godt innhold og kanskje en liten oppstartskampanje for å få innbyggerne til å «like» siden, så vil de fleste få med seg hva som er den offisielle og den uoffisielle siden for kommunen.

Man kan banne og sverte og være uenig i at det skal være sånn, men sånn er det nå en gang, og slik er webben blitt, at store aktører som Facebook, Google m.v. kan gjøre litt som de vil…

Hva bør man så ha på en kommunal Facebook-side?

De fleste kommuner har kultur og idrettsarrangementer i sitt nærområde. Dette kan man legge ut og promotere på Facebook.

Også er det jo en masse frister som stadig forfaller ift rapportering og søknader o.l. til kommunen. Kanskje Facebook kunne spre disse fristene litt bedre? Når må man søke om barnehageplass? Når må man søke om tilskudd til organisasjoner og lag? Når kan man begynne å forhåndsstemme?

Alle kommuner har jo et Servicekontor. Kanskje Veggen på Facebook kunne effektivisere kommunens praktiske kommunikasjon med innbyggerne, kanskje Veggen kunne hjelpe innbyggerne til å finne frem? Og hvis man er heldig, så vil mange flere lese på Veggen, enn å ringe kommunen for å spørre.

Hvis det virker da. Det er ikke så mange kommuner som har forsøkt ennå, men selskaper som f.eks. Netcom og Skandiabanken har forsøkt, og må vel sies å ha lykkes ganske bra.

Min oppfordring er at dere kommer igang. Det er også oppfordringen til DIFI (selv om det gjelder sosiale medier generelt, og ikke Facebook spesielt).

Her er noen eksempler på kommuner som allerede er på Facebook:

5 thoughts on “OBS du er på Facebook !

    […] som skriver om strategi og måling for sosiale medier skrev nylig en artikkel som het OBS! Du er på facebook. Den viser til at store deler av offentlig sektor i Norge ikke har fått med seg at de allerede […]

    Henriette Høyer said:
    09/28/2010, kl. 16:20

    NSB hadde en uoffisell side (page), som nok var laget med de beste hensikter, men uten aktivitet fra den som opprettet og ingen moderering av innlegg.

    Vi fikk hjelp av mediebyrået vårt Carat til å komme i kontakt med Facebook, etter å ha forsøkt på egenhånd i lang tid, som ga oss kontroll over siden.

    Den fikk ligge nokså urørt en tid, mens vi tenkte på hva vi ville bruke siden til. Nå har vi vært i gang en stund, og er ganske så fornøyde med at vi på et vis ble tvunget over på Facebook.

    http://www.facebook.com/nsb.no

    Kenneth Eriksen responded:
    10/11/2010, kl. 10:23

    @ Henriette Høyer

    Ser at du skal snakke om Facebook på et seminar med Dataforeningen. Hvis du skal fortelle noe der om hvordan dere klarte å få kontroll over community siden deres og problemene omkring det, så kan du kanskje legge ut lenken til konferansen her, så kan folk som er interessert komme dit å høre på deg.

    Henriette Høyer said:
    10/11/2010, kl. 10:46

    Jeg skal ikke snakke så mye om akkurat kontrollbiten, men mer om hvordan vi som stor organisasjon forholder oss til tilstedeværlse i sosiale medier med fokus på Facebook. Men kom gjerne og hør på:
    http://www.dataforeningen.no/forside.164946.no.html

    […] du vite ennå mer om community pages burde du lese dette blogginnlegget på […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s