Bokanmeldelse: Socialnomics av Erik Qualman

Posted on Updated on


Socialnomics skrevet av Erik QualmanSocialnomics er en bok om drivkreftene bak utbredelsen og bruken av sosiale medier. Den handler om å finne frem til forståelsen av hvorfor det er «slik», og så om hvordan vi kan benyttes oss av disse mulighetene. Erik Qualman er en av GURUene der ute, og i denne boken deler han sin forståelse med oss.

Socialnomics forklarer hvordan Facebook sparer oss for tid… (!)

Boken setter også «tompratet» i sosiale medier inn i en praktisk setting og forklarer hvordan dette «tompratet» faktisk utvikler vår dialog når vi møtes ansikt til ansikt.

EKS:
Fremfor å spørre: «Hvordan går det med barna dine?». Kan vi nå spørre om: «Er Louise blitt frisk?» fordi vi fikk med oss en statusmelding på Facebook om at hun var syk. «Tompratet» kan således bidra til en dialog som raskere blir nyttig og relevant, og kanskje dypere. Vi slipper unna første runde med overfladiskheter i våre møter med hverandre i den virkelige verden…

Erik Qualman har gjort en mengde research og har massevis av statistikk som benyttes til å begrunne hans tanker og teorier (se forøvrig noen av tallene her).

For bedrifter så vil det være nyttig og forstå hvordan sosiale medier fremstår som den nye jungeltelegrafen med kjøpsanbefalinger fra venner og bekjente. I fremtiden vil dette, mest sannsynlig, utgjøre en mye større og viktigere kanal for salg og markedsføring, enn tradisjonelle virkemidler som f.eks. reklame. Erik Qualman kaller dette for «From word of mouth to WORLD of mouth».

Boken avsluttes med en oppsummering om nettopp hvordan man skal overleve i en slik sosiale verden. Hvordan bedrifter som vil lykkes må fremstå. Og Erik er helt tydelig på at de positive mulighetene med sosiale medier er mye større enn de negative risikofaktorene. Han sier rett ut:

Spørsmålet er ikke lenger OM vi skal delta i sosiale medier, men HVOR BRA vi skal gjøre det der.

– Erik Qualman, www.socialnomics.net

.

Boken inneholder massevis av konkrete eksempler og oppsummering for hvert kapittel, slik at det er både lett å forstå og lett å lære. Boken er også skrevet slik at man kan lese kapitlene uavhengig av hverandre, men du får ikke den totale forståelsen før du har lest alle (!). Det vanker endel a-ha-opplevelser underveis mens man leser.Socialnomics av Erik Qualman kan du få kjøpt på amazon.co.uk

Jeg anbefaler alle, som vil vite noe om sosiale medier, om å lese denne boken.
Du kan få kjøpt den på Amazon.co.uk.

Er du ikke overbevist, så finnes det flere bookreviews på youtube også:

http://www.youtube.com/watch?v=PRv_q9WoSLM

One thought on “Bokanmeldelse: Socialnomics av Erik Qualman

    @trandre said:
    09/13/2010, kl. 19:21

    Enig i omtalen av boken. Anbefaler å kjøpe boken i lydbok format på Iphonen. Genial å ha i en pendlerhverdag. Boken Wikinomics er i samme gaten og gir et bilde av en annen fasett innenfor temaet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s