Hvordan sosiale medier hjelper søkemotorsynlighet

Posted on Updated on


google_universalsok_jarlsbergSosiale medier har vist sin nytte i Googles universalsøk en stund, men kan de også påvirke søkemotorsynligheten til selve nettstedet ditt?

På Webforum i 2009 holdt jeg foredrag om hvordan sosiale medier hjelper deg å dominere søkesiden «din» når noen søkte ditt merkenavn. Dette var kort etter at Google hadde begynt å rulle ut sitt universalsøk, som trakk bilder og video direkte inn i søkeresultatet, slik at man ikke bare kunne dominere med de skriftlige oppføringene, men også visuelt.

Siden de sosiale mediene og nettsamfunnene har store mengder informasjon og nesten konstant aktivitet scorer de høyt på søkemotorer som Google. I tillegg er de fleste godt tilrettelagt for søkemotorene slik at de for nettsteder med dårlig teknisk søkemotorsynlighet (f.eks mange rene Flash-nettsteder) kan f.eks Facebook eller LinkedIn-profilen deres score høyere på søkemotoren enn det offisielle nettstedet for bedriften. (Skjer dette er det forøvrig et stort varsku for at du bør optimalisere nettstedet bedre.)

Hva er nytt, og ikke?

Men vi vet nå også at sosiale medier er ikke et eget, paralelt univers som lever et isolert liv ved siden av websiden din. De flinkeste i klassen bruker sosiale medier til å generere trafikk også til innhold på eget nettsted. Og lenker inn til nettsiden din er som kjent bra for søkemotorsynligheten. Dette er ikke nytt eller vanskelig, tvert imot er det blitt enklere når du har kontroll over lenkene og sidene det lenkes fra.

Godt samspill gir en god sirkel

For å få dette til å fungere må du selvsagt oppdatere siden din med godt innhold så du har noe nytt å promotere sosialt. Det er ikke umulig at din sosiale mediestrategi vil tvinge deg til å jevnlig oppdatere innholdet på nettstedet. Det vil i seg selv være god SEO (søkemotoroptimalisering), for oppdateringsfrekvens er også slikt som robotbesøkerne favoriserer. En praktisk bieffekt, med andre ord. Og for å få disse lenkene til nettsiden populære må du igjen markedsføre ditt nye innhold smart i sosiale medier, og responsen kan brukes til å ytterligere forbedre innholdet. Osv. Slik har du ikke bare en hendig bieffekt, men en virkelig god sirkel.

Dette er bare begynnelsen

Diskusjonen rundt SEO/sosiale medier er noe vi kommer til å høre mer og mer om, ikke minst fordi dynamikken i sosiale medier kan komme til å tvinge frem endringer i Googles algoritmer. Skal en lenke man selv legger ut fra egen side i sosiale medier være like mye verdt som en lenke noen andre legger til siden din, for eksempel? Og fortjener denne inngående lenken rankingen til hele det sosiale nettstedet, eller fordeles det over så mange sider at den blir lite verdt? Og påvirker sammenfallende innhold i hver ende av lenken relevans positivt på noen måte, slik det gjør for quality score i Google Adwords? Dette overlater jeg till analytikerne og teknologene å strides om og finne ut, og venter i spenning på fasiten (gode tips underveis mottas med takk!). I mellomtiden anbefaler jeg enkelt og greit:

5 tips om SEO og sosiale medier:

  • Legg ditt beste innhold på firmaets nettsider, og bruk sosiale medier og lenker derfra til å promotere det om du ønsker å bygge SEO og trafikk til nettstedet ditt.
  • Ha bra innhold med dine beste søkeord også i sosiale medier slik at de og dukker opp i søkemotorene for å bidra til å dominere søketreffet.
  • Bruk sosiale medier til minimum  å dominere søketreffet på ditt eget merkenavn, og husk at bilder og video står godt på teksttunge søketreffsider.
  • Vær forberedt på at noen kan ha sitt første møte med deg fra søkemotor rett til sosiale medier, f.eks firmaets facebookside eller LinkedIn-profil. Ta høyde for dette og ta vel imot dem før du leder dem videre til nettstedet ditt (bonus: se pkt 1)
  • Tenk helhet og synergi mellom kanalene fordi: It can’t hurt and might help. Få vet med sikkerhet hvor mye dette teller for søkemotorene enda. Men vi vet at dette uansett er bra for både bruker og merkevaren, og da er sjelden «Googleboten» og vennene hans langt unna😉

God optimalisering!

One thought on “Hvordan sosiale medier hjelper søkemotorsynlighet

    […] av tipsene fra Sosialkontorets innlegg “Gjenbruk er nøkkelen til suksess“  og “Hvordan sosiale medier hjelper søkemotorsynlighet” når det gjelder hvordan jeg best kan bruke ulike sosiale […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s