Hva skiller norske ledere fra medarbeiderne ift sosiale medier?

Posted on Updated on


I mai gjorde vi en undersøkelse blant norske bedrifter og fikk svar fra 833 bedrifter. Av disse 833 respondentene oppga 387 at det var en del av selskapets ledelse. Vi har nå satt disse svarene opp mot de 446 andre respondentene som var medarbeidere i sine bedrifter. Hva er det som skiller medarbeidere og ledere ift sosiale medier?

Vi fant tre markante skiller:

  • Lederne har større fokus på salg
  • Ledere bruker LinkedIN mer enn andre
  • Lederne får ikke tall og rapportering om effekt fra sosiale medier

Ledere har større fokus på salg, enn andre.
Det er vel ikke helt ukjent fra øvrig drift, men gjenspeiler seg også ift sosiale medier. Vi hadde 3 spørsmål om dette, som alle viser samme trend.

  • I hvilken forbindelse kommer dere til å benytte sosiale medier?
    Her svarte 38,7% av lederne at de brukte sosiale medier til salg. Bare 14,6% av de andre respondentene mente det samme.
  • Hva benytter dere sosiale medier til idag?
    Her svarte 32% av lederne at det var til salg, mens bare 22,6% av de andre mente det samme.
  • Ved utvidet bruk, vil det være innen noen av følgende områder?
    56,3% av lederne svarte salg, mens bare 37,8 av de andre respondentene mente det samme.

Lederne sier at det rapporteres mindre generelt og mindre systematisk
Dette er vel ikke vanlig. Som regel så er det ledere som etterlyser og etterspør målinger. I svarene fra undersøkelsen kan det tyde på at lederne ikke mottar de tallene og rapportene som finnes. For lederne sier at det rapporteres mindre enn det de andre respondentene melder inn.

Vi hadde 2 spørsmål om dette, som begge peker i samme retning:

  • Måler dere resultatene fra sosiale medier?
    68,2% av lederne sier at det ikke måles, mens 60% av de andre sier det samme.
  • Hvor systematisk rapporterer dere?
    Kun 20,5% av lederne sier at de har fast rapportering, mens 33,3% av alle andre mener det samme.
    I tillegg sier 28,2% av lederne at det ikke rapporteres tall i det hele tatt, mens kun 13,9% av andre respondenter mener det samme.

Det er ganske store avvik, hvor trendene er de samme. Lederne ser hverken målingene eller rapportene. Kan det være slik at ting ikke kommer frem til ledelsen, eller er det slik at vi ikke ønsker eller tørr å involvere ledelsen?

LinkedIN – et sosialt nettverk for profesjonelle
Det siste funnet støtter godt oppunder LinkedIN som et sosialt nettverk for profesjonelle og karriereorienterte. Hele 25% av lederne benytter LinkedIN, mens bare 10% av de andre respondentene oppgir det samme.

Likevel, det er Facebook som er det overlegent mest brukte sosiale mediet, tett fulgt av Twitter og Youtube, og for ledere (men ikke andre) også LinkedIN.

Min anbefaling på bakgrunn av disse tallene blir at vi må sørge for å integrere ledelsen bedre og tettere opp til firmaets bruk av sosiale medier, og at vi må bli flinkere til å synliggjøre tall og rapporter til nettopp lederne våre. Også bør vi se oss om etter hvilke salgsmuligheter som finnes når vi snakker om strategi for sosiale medier. Det vil helt klart bidra til å styrke tillit og forankring og godvilje fra lederne våre. Bunnlinjen er fortsatt viktigst …

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s