Cirka 1/3 av norske bedrifter benytter sosiale medier

Posted on Updated on


Vi her på fagbloggen Sosialkontoret har brukt mai til å gjennomføre en ganske stor undersøkelse blant norske bedrifter.  Vi har mottatt svar fra over 800 norske bedrifter, små og store, med en overvekt av besvarelser fra ledere.

Hvis vi forutsetter at undersøkelsen er representativ (les om vår egen kritikk av svakheter her), så betyr svarene at 1/3 av norske bedrifter benytter sosiale medier i firmasammenheng. Det blir ganske mange bedrifter totalt sett det, og det betyr at sosiale medier allerede er kommet på plass som en betydelig kanal for bedrifter i Norge.

Når vi så også spør om på hvilke områder disse firmaene benytter sosiale medier, så er det markedsføring som er den overlegent dominerende kanalen som nevnes. Over 80% sier de benytter sosiale medier for markedsføring. Det betyr at sosiale medier ikke bare er etablert som en kanal, men som en betydelig markedsføringskanal i Norge.

Det som er mer urovekkende, er at bare halvparten av firmaene som benytter sosiale medier som en markedsføringskanal har en strategi for bruk av sosiale medier. Det betyr igjen at halvparten IKKE har noen strategi. Hvor mange bedrifter som annonser i aviser og i TV er uten strategier for disse kanalene? Neppe så mange…

Min konklusjon blir dermed at vi er tidlig ute, men fortsatt i en veldig umoden fase, med sosiale medier i Norge. Dette understøttes også av undersøkelsen, som spør om hva som er de store utfordringene man møter ved bruk av sosiale medier i bedrifter.

De vanligste utfordringene bedriftene møter med sosiale medier er:

  • ulike og urealistiske forventninger
  • ulik og manglende kompetanse og interesse for sosiale medier
  • usikkerhet om sosiale medier er noe for «oss»

Min anbefaling er at det første du bør gjøre er å sette igang en strategiprosess. Å bare kaste seg ut i det er litt risikabel, samtidig som det er vanskeligere å lære, enn om man hadde strukturert tingene mer. Strategiprosesser er dessuten ofte populært blant ledere, så da kanskje du kan få på plass forankring i samme slengen.

3 thoughts on “Cirka 1/3 av norske bedrifter benytter sosiale medier

    Nina Furu said:
    06/02/2010, kl. 06:59

    Viktig at man prøver å kartlegge dette her i Norge. Stå på, folkens!

    Sverre Bech-Sjøthun said:
    06/02/2010, kl. 09:29

    Interessant undersøkelse, men jeg vil dog våge å påstå at Norge er meget sent ute når det gjelder sosiale medier.

    Jeg har brukt sosiale medier til å drive internasjonale kampanjer så tidlig som i 2005, men det er kun i de aller siste årene denne «nye» kanalen har fått fotfeste blant internettbrukere i Norge, og dermed åpnet for at også norske firma kan utnytte det kommersielle potensialet som ligger i dens natur…

    Men det er riktig som du siter, at stikkordet er strategi – en gjennomtenkt, målrettet plan tilpasset ditt firma og som oppfyller dine forretningsmål. Og som også apellerer til dine spesifikke målgrupper; det er ikke snakk om hvorvidt du skal være på Facebook eller Twitter, men hvor dine målgrupper beveger seg – for det skjer en konstant migrasjon fra det ene sosiale medie til det andre etterhvert som tiden går, og nye sosiale medier blir «in».

    Med en solid strategi vil man unngå alle de klassiske feilene – dagens ekvivalenter til animerte @-tegn og Under Construction-skilt – men ikke minst blir veien til suksess mye kortere, da man på forhånd har staket ut en kurs, og både har et kart og en turgjeng, din målgruppe, å følge.

    Sverre Bech-Sjøthun

    Kenneth Eriksen responded:
    06/03/2010, kl. 18:46

    @Sverre Bech-Sjøthun

    Interessant at du sier at norske bedrifter er sent ute. Jeg er enig med deg at det var veldig få som var igang tidlig, men synes du ikke at det er ganske tidlig med 30% av norske bedrifter igang med sosiale medier allerede nå (* med forbehold om enkelte svakheter i undersøkelsen).

    Jeg mangler internasjonale undersøkelser som kan underbygge hvor mange prosent av bedriftene der som er igang med sosiale medier, men jeg har vel et inntrykk av at det er få land hvor så stor andel bedrifter har engasjert seg.
    (Dette er en tolkning/påstand, så jeg kan helt klart ta feil).

    Mitt fokus er alltså på bedriftsmassen som en enhet, og ikke på enkeltbedrifter eller early adapters (som deg selv).

    Uansett så er vi enige om at vi er umodne. Det tror jeg har noe med den norske væremåten å gjøre. Undersøkelsen viser jo også at svært få bedrifter måler effekten av hva de gjør i sosiale medier, se egen artikkel om det: http://wp.me/pRy1d-k

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s