Finnes det ekte eksperter på sosiale medier i Norge?

Posted on Updated on


«There’s no such thing as a social media «expert». It’s impossible to claim that label in something that changes so radically and so swiftly so often. You can be experienced in these things (and many are) but you can’t really be an expert.»

– Craig Peters, BuxMont Digital, http://www.buxmontdigital.com

Det finnes «eksperter» på sosiale medier i Norge. Og det som kjennetegner dem alle, er at de er selvutnevnte eksperter. (I all ydmykhet så vil vel vi her på Sosialkontoret også havne inn i denne kategorien😉 Paradokset er at det er blant disse selvutnevnte ekspertene man vil finne de som kan det best i fremtiden.

Det er disse selvutnevnte ekspertene som idag benytter og lærer (og tar seg betalt for) å bruke sosiale medier mest. Men hvem er hel ved og hvem er mer hule… ? Og hvem blir ekte guruer i fremtiden?

Det er vanskelig å finne ut hvem som er gode, og hvem som ikke er like bra. Og en av årsakene til det er nettopp egenskapene og etiquetten ved bruk av sosiale medier. Man skal være snille mot hverandre og hjelpe hverandre og dele positive ting om hverandre. Det gjør alle sammen, og ekspertene selv drar opp de andre ekspertene. Men (nesten) ingen kritiserer og avdekker feil eller mangler ved de andre. Derfor blir det vanskelig for andre å se hvem som kan og hvem som ikke kan…

Dette er ikke et nytt fenomen. Vi så det for flere år tilbake med de første og største bloggerne. De lenket og hadde trackbacks til hverandre, slik at de beste ble bedre, mer synlig og fikk høyere rangering i søkemotorene.

Dette betyr ikke at det er noe galt med dagens «eksperter», men stiller enda strengere krav til de som er kunder. Man kan ikke uten videre stole på at en ekspert er en ekspert, og man bør nok sjekke nøye og vurdere… Det er nok mest råd, og ikke sannheter som formidles, og det bør du som evt kunde alltid ta høyde for.

Sitatet over fant jeg forøvrig i en publikasjon fra Marketing Sherpa: Marketing Wisdom for 2010.

8 thoughts on “Finnes det ekte eksperter på sosiale medier i Norge?

    Andreas Andersen said:
    05/12/2010, kl. 09:27

    Det er et veldig godt sitat du har valgt, synes jeg. «Ekspert på sosiale medier» er ikke troverdig – det er oversalg. «Utstrakt erfaring med» er en bedre betegnelse – gitt at det stemmer, og det kan jo etterprøves.

    Sosiale medier er etter mitt skjønn ikke en teoretisk-analytisk øvelse, men handler om å få på seg gummibuksa og stupe ut i sandkassa sammen med alle de andre barna.

    Eller for å bruke et annet bilde: Du kan vanskelig hjelpe noen med å finne seg til rette på et pysjamasparty hvis du bare har observert sammenkomsten utenfra gjennom et vindu.

    Som kunde av ulike typer kommunikasjons- og webbyråer har jeg merket meg at titler og bransjeutmerkelser ikke er verdt en døyt. Gode referanser veier tyngst, synlig og tiltalende praksis (walking the walk vs talking the talk) er nest viktigst.

    En rådgiver i sosiale medier bør i det minste ha en levende blogg, oppdatert Facebook-side og engasjert tilstedeværelse på Twitter, eller hva?

    Jørgen Helland said:
    06/04/2010, kl. 10:14

    Og han burde i det minste svare på kommentarer innen ei uke eller to etter publisering..:)

    Jeg er for øvrig enig i konklusjonene. Det er vanskelig å kunne være en ekspert på noe så nytt, uoversiktelig og lite dokumentert som sosiale medier nå er.

    Jeg savner for øvrig en mer strukturert tilnærming til hvordan man jobber med tiltak i sosiale medier. Har prøvd å skrive litt om hvordan man kan gå fram her: http://www.kjokkenfesten.no/2010/06/01/fra-strategi-til-taktikk-i-sosiale-medier/

    Kenneth Eriksen responded:
    06/04/2010, kl. 10:29

    @ Jørgen Helland

    Enig med deg i det med strukturert tilnærming.
    Er mangelen på struktur noe særnorsk tror du, eller gjelder det over alt? Liker det du har skrevet, men fortsatt så preges vi av at tiltakene våre normalt blir små og stusselige ift kampanjer i andre medier.

    Sosiale medier oppleves nok som komplisert og kompleks, og det stemmer. Det blir veldig lett en ad-hoc tilværelse, og det er jo ganske farlig…

    Jørgen Helland said:
    06/04/2010, kl. 10:39

    Jeg har faktisk ingen anelse om hvordan de gjør det i andre land og betraktningen min er basert på det jeg ser på foredrag, på blogger etc.

    Sammenlikningen med kampanjer i andre medier er også interessant. Der har jo byråer utviklet strukturerte tilnærminger som følges til punkt og prikke. Dessuten legges jo størsteparten av budsjettet i mediakjøp. Dette holder jo ikke mål i sosiale medier, kanskje først og fremst fordi gode tiltak gjerne ikke har en sluttdato. Så utfordringen blir å overbevise annonsører om å investere i drift og optimalisering av tiltak, heller enn budsjetter til bannere…

    Nikki Schei said:
    10/19/2010, kl. 09:03

    Veldig bra artikkel som peker på noe som jeg har undret meg over, særlig det siste halvåret. Som eksempel, når vi startet INMA’s faggruppe innen sosiale medier (og her snakker vi 18 mnd siden…) så fikk man lete etter folk som hadde jobbet med dette, og ikke minst det du Andreas er inne på – noen som hadde levert prosjekter, store og små. (Og her ser jeg bort fra de som ‘bare’ var/er bloggere, uten jeg snakker om sosiale medier med integrasjon, overordnet strategi osv).
    Men, hvis vi knytter sammen den strukturerte tilnærmingen og referanser på gjennomførte prosjekter, da tror jeg, og håper, at mange av de selvutvnevnte guruene forsvinner.

    Kenneth Eriksen responded:
    10/19/2010, kl. 10:02

    @ Nikki Schei

    Etter at jeg skrev denne artikkelen, så har jeg også lagt merke til enda en drivkraft. Det er blitt veldig mange «eksperter» der ute, men ikke alle er selvutnevnte. Mange blir bokset inn som «eksperter» enten de vil eller ikke. Tipper at de fleste føler det er helt ok å bli tiltalt som ekspert, men jeg mener å se en tendens til at alle som uttaler seg om sosiale medier automatisk blir tilegnet egenskapen av å være ekspert, og det er jo heller ikke riktig.

    En analogi til fotball ! Jeg er en ganske god fotballtrener, men på ingen måte god nok for Tippeligaen (Selvinnsikt ! ;-)). Likevel, jeg brukes jo med hell til å utvikle og utdanne trenere som er på tidlige stadier i trenerstigen. Så lenge jeg ligger ett nivå høyere enn dem og kan mye mer enn dem, så trenger jeg jo ikke å være ekspert=tippeligatrener for at de skal få et fantastisk utbytte av opplæringen.

    Dra det så inn i sosiale medier igjen. Det finnes veldig mange flinke folk der ut, som er veldig godt egnet til å utvikle andre, til å lære opp mennesker om sosiale medier, til å rådgi eller til å lede prosjekter og team, men de trenger ikke å være de ypperste ekspertene for det. Ekspertene trengs jo egentlig mest for å drive opplæring av lærerne og instruktørene. Det blir litt som å kaste perler for svin om hver og en skulle bli lært opp av eksperten.

    Jeg har etterhvert slått meg til ro med at det finnes veldig få eksperter, men desto flere flinke folk. Og det synes jeg de skal få lov til fortsette å være.

      Nikki Schei said:
      10/19/2010, kl. 20:23

      @Kenneth Eriksen.
      Jeg ser poenget ditt (men stiller spørsmål hvorfor du ikke satser på Tippeligaen ;)… – men jeg mener at veldig mange av de som defineres som eksperter av media – for det er jo tross alt det alt koker ned til, hvem som får oppslagene og derfor uttaler seg på vegne av andre innen samme fagområde.
      Det finnes mange som jeg vil heller definere meget gode selgere enn som eksperter innen sosiale medier, og det i seg selv skal de ha all ære for.

    Eksperter på erten said:
    12/20/2010, kl. 13:13

    […] vite hvem som er eksperter og hvem som ikke er det. Både Høyskolelektor på BI, Cecilie Staude, Kenneth Eriksen i Sosialkontoret,  bloggmanager Thomas Moen og Fredrik Johnsen i Sermo har skrevet om temaet. De to sistnevnte […]

Legg igjen en kommentar

