Gowalla: For kongen eller haugen?


 

Gowalla eksempelbilde fra Ullevål sykehus

Gowalla skjermbilde: Fra lokasjonsliste på Ullevål Sykehus

 

I min forrige artikkel om retningslinjer for sosiale medier var det et sitat som ble trukket ut og retweetet: …»not king of the hill but center of the circle». Hvor viktig er det for oss å være en av delene? En tur inn i Gowallas sosiale nettverk avslørte mer om menneskets behov for selvhevdelse enn jeg var forberedt på.

For de av dere som ikke er kjent med Gowalla, eller den minst like anerkjente konkurrenten Foursquare, handler det om lokasjonsbaserte tjenester. Der Twitter handler om hva du gjør, handler disse om hvor du er. Du forteller dem du selv velger som dine venner hvor du til enhvertid befinner deg, hovedsaklig via mobil da det her er sanntid som gjelder. Du sjekker inn på forskjellige steder, og finnes ikke stedet du vil sjekke inn på, oppretter du det. Da blir du grunnleggeren av stedet på Gowalla. For å bygge nettverket belønner systemet deg med merker av ymse slag for å sjekke inn på forskjellige steder ofte – det er et sterkt element av spill i dette nettverket. Men statusen i det å være grunnlegger av et sted (synlig i hvert steds oppføring) ser ut til å være større, og det kan ha utilsiktede konsekvenser. Dette oppdaget jeg på slump.

Eksempel fra virkeligheten
Jeg satt på kjevekirurgisk avdeling på Ullevål og ventet på tur for kontroll. Uten øvrig lesestoff var veien som vanlig kort til mobilen, og jeg fant ut at jeg ville sjekke inn på Ullevål Sykehus via Gowalla. Jeg valgte steder i nærheten, og fikk opp en lang rekke. Og de aller fleste var på Ullevål. Det var Ullevål Barselavdeling og barneavdeling, Ullevål Hotell, Ullevål Kiwi og en drøss av andre små og store steder og avdelinger. Jeg hadde ikke behov for å sjekke inn på Kjevekirurgisk – jeg ville bare ha Ullevål Sykehus. Jeg fant det til slutt og sjekket inn. Men da slo tanken meg: Er folk så opptatt av å stå som grunnlegger at det går på bekostning av nettverket? For hvis hver av oss blir så opptatt av å grunnlegge noe nytt at vi blir sittende på hver vår lille tue heller enn å sjekke inn hos hverandre, da blir det neppe et dynamisk samfunn. Det blir bare uoversiktlig.

Teorien testes igjen
Da jeg nevnte ideen til en annen sosiale medier entusiast over lunsj på Bolivar, en liten café på Majorstua, bestemte vi oss for å teste det der og da. Lille Bolivar kom opp med intet mindre enn tre forskjellige oppføringer! Her hadde man ikke prøvd å differensiere en gang. Som de gode nettverksnodene vi er valgte vi den med flest besøkende og sjekket inn der for å bygge opp det vi mente kunne være den riktige oppføringen (Her burde bedriftene selv bidra). Det vil si vi prøvde å sjekke inn, men bare en av oss fikk opp alternativene. Siden Gowalla, i motsetning til Foursquare, er GPS-basert, er det tidvis forsinkelser og hindringer i systemet. Det kan selvsagt være noe av forklaringen på at folk oppretter nye lokasjoner der de allerede finnes. Selv jeg lar da heller være å prøve å sjekke inn. Er visst ikke blitt avhengig – enda. Enten det er selvhevdelse, personlig PR, eller tekniske forsinkelser som er grunnen til at vi får disse duplikate og superdetaljerte oppføringene, så er resultatet det samme: Det forringer verdien av nettverket. Dette er en viktig utfordring for Gowalla, spesielt i det Facebook Places er på vei inn på det norske markedet og er ventet å bli en seriøs konkurrent i dette segmentet. Med den eksplosive veksten av smart-telefoner her i landet er alle disse tjenestene spådd en rask vekst fremover, så dette er en utvikling å følge med på.

Markedsføringsmessig viser det allerede potensial for fysiske, lokasjonsbaserte bedrifter. Så sant ikke verdien forringes for mye før det etablerer seg skikkelig. Så følg med følg med…

PS: For personlige erfaringer fra livet på Gowalla anbefaler jeg «Hva er vitsen med Gowalla«. Velskrevet og underholdende innsikt i liver som «insider».

6 responses to “Gowalla: For kongen eller haugen?

  1. veldig og – og litt humoristisk artikkel.
    godt skrevet, og jeg er helt enig – i potensialet og veksten, men også i misbruket.

    selv vil jeg få vekk spill-elementet og heller få det knyttet opp i mot det kommersielle, hvor eier av en kafe, bar, bilforhandler, eller hva det må være ser nytteverdien og også gir fordeler for konsumenten….det blir nok også, når bedriftene i Norge (flere av de) begynner å ta sosiale mediatjenester på alvor utifra et nytt intektskildenivå :)

    • Annette Kallevig

      Hei,
      Takk skal du ha! Helt enig med deg i at det forretningsmessige foreløpig blir noe undergravet av spill- og konkurranseelementet. Men jeg tror dette kan være barnesykdommer, og nødvendig for å vokse brukerskaren til kritisk masse, som det så flott heter. Spill og lek senker terskelen og mange bruker nok Gowalla o.l til å teste ut nye muligheter med smarttelefonen, og slik kommer de i gang. Jeg blir ikke veldig overrasket om norsk næringsliv bråvåkner og kommer løpende når man når et visst antall brukere. Bruksmønsteret vil nok da endre seg i takt med nytteverdien det gir. Jeg er blant dem som heller vil ha åpningstider når jeg nærmer meg og et godt spontantilbud fra kafeen jeg besøker når jeg sjekker inn – enn ett virtuelt trofé :)

  2. Man kan fint rapportere inn doble oppføringer, de blir faktisk gjort noe med. Jeg rapporterte for ikke lenge siden at Geodata og Geodata HQ egentlig var den samme spotten, og nå er de blitt til en. Alle tags og innsjekkinger er bevart! Du finner dette ved å gå inn på en spot, klikke «Spot Tools» og så «Report a problem» Velg duplicate spot (eller hva du vil.).

    Foursquare har begynt å få en del specials på spotter i Oslo, da kan man sjekke inn og få gratis greier. Sjekk http://4sqnorway.wordpress.com/ for en oversikt.

  3. Godt skrevet og interessant bloggpost!
    Et par ting…
    Både Gowalla og Foursquare bruker GPS sammen med triangulering, ved hjelp av mobilnettet, for å bestemme brukerens posisjon, men bare Gowalla krever at du er på den plassen du sjekker inn. Så vidt jeg har forstått er også Foursquare i ferd med å implementere dette, for å unngå innsjekking fra sofaen;-). Denne «regelen» medfører noen ganger, at man ikke får sjekket inn via Gowalla. Det er i utgangspunktet riktig, men om den lokasjonen man vil sjekke inn på, er registrert med feil posisjon (adresse/koordinater), får man ikke sjekket inn og i noen tilfeller ser man ikke lokasjonen i lista over lokasjoner nær deg.
    Jeg mener at dette kan føre til en del dobbeltregistreringer, som du henviser til. Det riktige her er å rapportere inn feil plassering av lokasjonen.
    En lokasjon i Gowalla kan ha en creator og 10 founders (grunnleggere). Founder blir man, om man legger igjen (ikke swap, men drop) et item på lokasjonen. Det er belønninger i form av badges, knyttet til antall lokasjoner man har opprettet (creator) og antall lokasjoner man er grunnlegger (founder) av. Her kommer jo helt klart spillelementet inn. Å opprette en lokasjon, som man vet allerede eksisterer, bare for å kunne si at man er founder/creator vil jeg betegne som juks. De som jukser bidrar jo helt klart til å forringe opplevelsen av spillet, samt forringe verdien av selve konseptet. Ved å innføre mulighet for rapportering, av duplikater og feil plassering, i iPhone-appen, mener jeg man enkelt kan få bukt med dette problemet. Denne løsningen er allerede tatt i bruk av Foursquare, i siste versjon av deres iPhone-app.
    Jeg er ivrig bruker av både Foursquare og Gowalla, og foreløpig vil jeg si, at Foursquare ligger et hestehode foran, når det gjelder f.eks tilbud fra kafeen du sjekker inn på. Flere og flere bedrifter kommer til og benytter seg av det Foursquare kaller “Special”. Foursquare-appen viser også “Specials” og tips fra andre brukere, på en god måte. Jeg vil si at Foursquare er mer “bedriftsvennlig” enn Gowalla. Inntill Gowalla får endret på det, tror jeg bedriftene foretrekker Foursquare. Så har vi jo vår alles kjære Facebook, som lurer i kulissene… Jeg tror mange venter i spenning på hva Facebook Places har å tilby, både når det gjelder bedriftsvennlighet og hva det kommer til å gjøre med bruken av Foursquare, Gowalla og andre lokasjonsbaserte tjenester.
    Jeg heter Hermod, og er check-in avhenging ;-)

  4. Annette Kallevig

    Takk for supernyttige innspill! Det er akkurat denne typen info fra norske forhold vi trenger.
    Selv krøp jeg umiddelbart til korset og opprettet en Foursquare profil da det høres ut som om denne kan ha mest nytteverdi og ikke minst markedsføringsverdi her i landet – enn så lenge. Jeg var skeptisk til Foursquare så lenge det gikk an å jukse på lokasjonen, men det er det da ingen grunn til lenger. Og verktøy jeg bruker til sosiale medier, som Hootsuite, har opplegg for å intgrere Foursquare (ikke Gowalla), så det blir det neste jeg utforsker etter at iPhone appen har lastet ned :)
    Rapportering løser problemet med dobbeltoppføringene, mens de overdetaljerte mikro-oppføringene (som på Ullevål) ser jeg ingen umiddelbar løsning på. Kan det ligge i et hierarki basert på vekting mellom popularitet og avstand som blir bedre og synligere ettersom det blir flere brukere?
    Uansett er tydeligvis det aller viktigste at vi alle tar vår rolle i det sosiale anarkiet alvorlig: Rapporter dobbeltoppføringene når du ser dem.

  5. Ift å rydde opp i multioppføringer er min erfaring at det er god fart i getsatisfaction-foraene til både 4sq og Gowalla. Jeg har også vanskelig for å tro at folk er så ‘kåte’ på poeng, badges og evt. mayor-status at de oppretter sine egne oppføringer. At noen syns det er verdt å sjekke inn i kjøttdisken mens andre syns det holder med ICA er vel noe vi bare må leve med? Tanken om dynamisk venting var dog god:)

Legg igjen en kommentar

